I pressematerialet til komedien ’Mother’s Day’, som er Garry Marshalls tredje stjernespækkede komedie om/til kommercielle højtider efter sødladne ’Valentine’s Day’ og ’New Year’s Eve’, beskrives det, hvordan den 81-årige instruktør har en rutine med sine faste medarbejdere. De skal skrive ideer til filmen ned på en lille lap papir. Dårlige ideer krøller Marshall sammen og putter i bukselommen. Gode ideer ryger i skjortelommen.
Trods det er ’Mother’s Day’ en meget dårlig film med en smerteligt fraværende evne til den hyggelige klaske lår-humor, den tilstræber. Måske fordi:
I skjortelommen kom ideen om at hyre Julia Roberts, der har fået 3 millioner dollars for i fire arbejdsdage at rutinespille en kynisk tv-shop-personlighed, der viser sig at være et følsomt (det vil her sige: moderligt) menneske, der blot skjuler sig bag sin (kvinde)karriere. Stift smil bliver til tårer og tandsmil. Det er nemme millioner til Roberts, der også tolererer en enkelt ’Pretty Woman’-reference, der mest minder om, at det er 26 år siden, at Marshalls karriere peakede med den.
Kvindestereotyper
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her