Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Politimanden Gabriel Markham (Richard Dormer) med det vansirede ansigt jager en seriemorder, der bruger syre mod sine ofre.
Foto: All3Media/New Pictures Limited

Politimanden Gabriel Markham (Richard Dormer) med det vansirede ansigt jager en seriemorder, der bruger syre mod sine ofre.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

HBO-serie med Lærke Winther er krimi, som vi foretrækker den

Krimithrilleren ’Rellik’ er historien om en forbrydelse oplevet bagfra. Ganske spændende, men indledningsvis spænder de fortællemæssige narrestreger ben for seerengagementet.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det begynder for så vidt forholdsvis traditionelt med en moderne noir-kulisse. Vi ser et fjernsyn, hvor en nyhedsudsendelse kører og fortæller, at man har fanget en grum seriemorder, den såkaldte syredræber, der menes at have minimum syv menneskers liv på samvittigheden, og så ser vi i samme lokale en mand, der stæser af sted på et løbebånd.

Lidt efter er han på en tankstation, hvor han sikrer sig en sixpack med pilsnere, selv om den computerspillende og chipsgnaskende ungersvend bag disken fortæller, at der intet salg af øl og spiritus er uden for ordinær butiksåbningstid.

Det er mørkt, det er dunkelt, det er forholdsvis mismodigt og melankolsk

Tilbage i bilen afslører han sit kontrafej, der viser sig at være frygtelig vansiret: Man aner en sammenhæng mellem nyhedsindslagets gerningsmand og vor protagonist.

Man har fanget en morder. Så meget ved vi. Samtidig får man så også bibragt fornemmelsen af, at det her handler om mere end det. Måske i retning af den politisandhed, der vil vide, at »man jager et bæst, men fanger et menneske«.

For lidt inde i første afsnit befinder vi os i en bil, hvor hovedpersonen, som viser sig at være politimanden Gabriel Markham, der spilles af Richard Dormer (kendt fra ’Game of Thrones’ som Berric Dondarion), iagttager en hjemløs bilrudevasker med spand og skind, der forsøger at skaffe sig skillinger, mens folk holder i kø.

Hvorfor gør han det, filosoferer Gabriel: Fordi remedierne er billige, og det er nemt, siger han. Men tilføjer så: Se stikmærkerne på hans arme, han har brug for pengene til stoffer. Men hvorfor har han det. Hvilke omstændigheder og trufne beslutninger førte til stofbrugen og afhængigheden?

Man er nødt til at spole tilbage for at forstå begivenhederne i deres fulde omfang, er konklusionen og Gabriels filosofi. Og det er akkurat, hvad serien forsøger ved narrativt hele tiden at bryde den fortløbende fortælling med et hop tilbage i tiden, efter at en hændelsesrække er blevet gentaget i fast backward motion. Hvilket på skærmen tager sig ud, som dengang i denne skribents fjerne skoletid, hvor man af og til kunne lokke læreren til at køre undervisningsfilmen om mejeridrift baglæns, tilbage på spolen, så mælken røg ind i køerne, bilerne kørte baglæns og så videre.

Det er helt grundlæggende et spændende greb, og når det så appliceres på en historie, der har rigeligt med kød og tvister, og som byder på både utroskab, skyderier og sex i biler, er der smæk for skillingen og håb om et godt resultat.

Og det er da også inciterende med denne konstante forvirring af seeren: Hvad skete der nu, og hvad skete der så, og hvordan mon det ender.

Samtidig er det også en kende irriterende, fordi man mentalt lidt har det som en stålkugle i en flippermaskine, hele tiden ryger man ud på et sidespor, køres rundt i gange og tunneler og får et ordentligt los i røven, lige når man var på vej i mål. Det vil sige, at man en tid, til man for alvor accepterer den narrative præmis, må leve med fortællestrategien som sten i skoen og benspænd.

En mindre bet, når nu man så hulens gerne vil ind i den sinistre hule af menneskelig dårskab og fatale strategier, der ligesom hænges ud som gulerod for opmærksomheden.

Danske Lærke Winther har en rolle som Gabriels prøvede hustru, men hende må man vente ret længe på. Til gengæld kommer der ret tidligt andre lunser på bordet, herunder relationen mellem Gabriel og hans kollega Elaine.

Det er mørkt, det er dunkelt, det er forholdsvis mismodigt og melankolsk. Med andre ord: krimi, som vi foretrækker den i disse år. Verden er sort – ikke som guld, men som menneskesindets randområder. Det er også ret godt, men der er forholdsvis rigelig plads til forbedring i det videre forløb.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

  • Du lytter til Politiken

    Julian Assange og turen nedad
    Julian Assange og turen nedad

    Henter…

    WikiLeaks-stifteren Julian Assange blev i årevis hyldet for at starte en demokratisk revolution med sin whistleblower-platform. Siden da er han stukket af fra anklager om voldtægt i Sverige og blevet beskyldt for at samarbejde med russerne. Han har haft politisk asyl på Ecuadors ambassade i London i syv år, men i sidste uge blev han smidt på porten og anholdt af det britiske politi. Er Assange en helt eller en skurk? Og hvordan ser fremtiden ud?

Forsiden