Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pierre de Gigord Collection of Photographs of the Ottoman Empire and the Republic of Turkey, 1850-1958
Foto: The Getty Research Institute

Pierre de Gigord Collection of Photographs of the Ottoman Empire and the Republic of Turkey, 1850-1958

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Se billederne: 6.000 gratis fotografier lader dig rejse til den osmanniske periode i Tyrkiet

Kom med en tur på ottomanen.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med fotografiets hjælp kan man rejse til fremmede verdensdele uden overhovedet at rejse sig fra sin lænestol.

Og ved hjælp af gamle fotografier kan man tilmed også rejse tilbage i tiden. Det er Getty Research Institutes begrundelse for at have digitaliseret mere end 6.000 fotografiske optagelser fra slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, dvs. årene op mod Første Verdenskrig.

De er fra den osmanniske periode, dvs. tiden før Tyrkiet blev forvandlet til en europæisk stat af mere moderne tilsnit.

Fotografierne er indsamlet i 1980’erne af franskmanden Pierre de Gigord, hvis omfattende samling i dag tilhører Getty Research Institute, og de mange billeder er teknisk meget forskellige: fra store panoramaer af det gamle Istanbul over håndkolorerede fotografier og lysbilleder som f.eks. dét af den tyrkiske kvinde, der hviler sin krop på en sofa eller divan.

Eller ligger hun på en såkaldt ottoman, som i øvrigt var blevet opkaldt efter den kultur, hvor man første gang kunne støde ind i den?

Ottomanen var et polstret hvilemøbel uden hverken ryg eller armlæn, og den blev enormt populær i Europa i 1800-tallet.

Billedet er taget af Josef Sengsbratl, en østrigsk forretningsmand, der eksponerede mere end halvtreds sådanne lysbilleder, som derefter blev farvelagt.

Foto: Josef Sengsbratl. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Foto: Josef Sengsbratl. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Foto: Ukendt. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Foto: Ukendt. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Foto: Guillaume Berggren. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Foto: Guillaume Berggren. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Foto: Ukendt. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Foto: Ukendt. Digital image courtesy of the Getty’s Open Content Program

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden