0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Olafur Eliasson: »Jeg sagde til piloten, at det var den forkerte gletsjer. Men det var den. Den havde bare ændret sig radikalt«

Kunstneren Olafur Eliasson har med 20 års mellemrum taget billeder af de samme gletsjere i Island. Det er tydeligt at se, hvordan de er skrumpet. Det giver stof til eftertanke. Også om tiden efter menneskene. Billedserien er netop blevet tilføjet Eliassons store retrospektive udstilling på Tate Modern i London og vises ligeledes i Reykjavik fra 28. november.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da kunstneren Olafur Eliasson i 1999 susede rundt i en lille lejet flyvemaskine over Island og tog billeder af landets gletsjere fra oven, tænkte han ikke særligt over, hvilken funktion billederne skulle få i fremtiden.

For eksempel havde han ikke nogen særlig plan om, at de nu, 20 år senere, skulle komme til at hænge på museet Tate Modern sammen med billeder fra i år af de samme gletsjere som synligt bevis på de klimaforandringer, der bliver talt så meget om.

Gennem hele sin karriere som kunstner har Eliasson, der er dansk med islandske rødder, interesseret sig for naturen. Både som et frikvarter, når han om sommeren tog fra København og op til de store vidder i Island for at slukke hovedet, men også som en »slags skitsebog«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts