0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den udknaldede seng er vor tids bedste selvportræt

De klæder hinanden med deres kødelige lyster og dødsdrift, Edvard Munch og Tracey Emin. Udstillingen viser, hvor store muskler Munch-museet har.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ove Kvavik/Tracey Emin
Foto: Ove Kvavik/Tracey Emin

'My Bed' blev et af den nyere kunsthistories mest skandaløse værker, da det blev vist på Tate i 1999. Det blev også starten på Tracey Emins store karriere.. Det er en magtdemonstration og et udtryk for Tracey Emins kærlighed til Edvard Munch, at dette hovedværk er med på udstillingen i Oslo. I baggrunden Munchs maleri 'Marats død' fra 1907.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Min kusse er våd af frygt« står der på væggen med iskolde neonbogstaver i et tidligt neonværk af britiske Tracey Emin (f. 1963), ’My Cunt is Wet With Fear’ fra 1998.

Samme år lavede hun en kort film med titlen ’Homage to Edvard Munch and All My Dead Children’. Emin har filmet solens refleksion i vandspejlet ved Åsgårdstrand, hvor Munch boede, og hvor han malede mange af sine værker. Til slut i filmen høres 20 sekunders intens skrigen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu