0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Dumt«: Freelancere og tidligere praktikanter langer ud efter Berlingske

Berlingske får kritik for ikke at inkludere løsttilknyttede medarbejdere og tidligere praktikanter i avisens undersøgelse af sexisme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Folkver
Foto: Per Folkver

»Når man arbejder med kulturen i en virksomhed, så tager man udgangspunkt i de ansatte«, siger Berlingske Medias hr-chef Lise Glerup Pedersen til Journalisten.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flere tidligere praktikanter og freelancere på Berlingske kritiserer Berlingske Medias undersøgelse af sexisme på mediearbejdspladsen.

De er nemlig ikke en del af undersøgelsen, som kun inkluderer nuværende fastansatte medarbejdere på koncernens titler. Det skriver fagbladet Journalisten.

»Alt, hvad den seneste måneds debat har vist os, er, at de, der er mest sårbare, når det kommer til sexisme og seksuelle krænkelser, er praktikanter og løsttilknyttede. Derfor undrer det mig, at de ikke er med«, siger Katrine Rosenbæk til Journalisten.

Hun er tidligere praktikant og freelancer på Berlingske og i dag journalist på Femina. Også nuværende freelancer Mikkel Danielsen kritiserer undersøgelsen.

»Jeg har arbejdet på Berlingske i efterhånden fem år. Dag ud og dag ind. Men min – og mange, mange andres – kontrakter betyder, at vi ikke må deltage i Berlingske Medias store sexismeundersøgelse. Dumt«, skriver han på Twitter.

I fagbladets artikel svarer Berlingske Medias hr-chef, Lise Glerup Pedersen, på kritikken:

»Det er den klare anbefaling fra dem, der har lavet vores undersøgelse, at når man arbejder med kulturen i en virksomhed, så tager man udgangspunkt i de ansatte«, siger hun og understreger, at man selvfølgelig vil tage konkrete henvendelser fra freelancere alvorligt.

Debatten om sexisme i mediebranchen tog fart, da over 1.615 kvinder i september skrev under på et støttebrev til TV 2-vært Sofie Linde, der brugte sin tjans som vært på Zulu Comedy Galla til at sætte fokus på sexisme og sexchikane på danske mediearbejdspladser.

Siden har en lang række kvinder fra mediebranchen fortalt om krænkelser og sexisme på blandt andet TV 2, Ekstra Bladet og i DR. Flere af sagerne har specifikt handlet om grænseoverskridende adfærd over for praktikanter.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter