0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Farvel fra både Ikea og Nivea: Blot én dag efter premieren flygter flere store annoncører fra nyt britisk medie

Det nystartede medie GB News lever ikke op til virksomhedernes værdier om tolerance, meddeler flere store virksomheder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mark Whitfield/Shutterstock/Ritzau Scanpix
Foto: Mark Whitfield/Shutterstock/Ritzau Scanpix

72-årige Andrew Neil arbejdede i 25 år for det britiske statsmedie BBC, men sagde i efteråret 2020 op, da han mente, at mediet var blevet for venstredrejet. Han præsenterede søndag GB's allerførste program.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Én dag holdt de. Nu har adskillige store annoncører trukket sig fra det nye konservative britiske medie GB News, der vil fokusere på at generere holdninger snarere end at lave original journalistik, hvor de selv graver nyhederne frem.

Hverken møbelproducenten Ikea, hudplejevirksomheden Nivea eller bryggeriet Grolsch bryder sig om at se deres varemærker blandet med GB News’ indhold. Det meddelte de, kort efter den nye britiske kanal for første gang sendte søndag aften, skriver britiske The Guardian.

Kanalens primære opbakning kommer fra finansfolk, der hylder Storbritanniens afsked fra EU og ønsker en kanal med »anti-woke« amerikansk-inspireret indhold.

Det er bare ikke imellem sådan noget indhold, mange britiske forbrugere ønsker at se de produkter, de dagligt smider i indkøbskurven. Omgående har de store virksomheder mødt modstand mod deres associationer med GB News fra aktivister, der forlanger boykot, fordi GB News ifølge dem er så ensidet, at kanalen risikerer at omvælte det politisk regulerede britiske tv-krav om at levere balancerede nyheder.

Ikea, Grolsch og ciderproducenten Kopparberg trækker sig alle med argumentet, at kanalen ikke er på linje med firmaernes værdier om tolerance.

»Vi har sikkerhedsværn, der forhindrer vores reklamer i at figurere på platforme, der ikke er på linje med vores humanistiske værdier«, skriver Ikea i en pressemeddelelse. Virksomheden vil nu undersøge, hvordan det gulblå logo alligevel fandt vej til GB News’ sendeflade.

Reaktionen har fået Piers Morgan, der indtil for nyligt var vært på talkshowet ’Good Morning Britain’, til at sværge, at han vil boykotte den svenske møbelgigant, som han på Twitter kalder »patetisk«.

Heller ikke Grolsch og Kopparberg var opmærksomme på, at deres reklamer kørte på GB News. Forklaringen er formentlig, at reklamerne administreres af det britiske selskab Sky Media, der placerer annoncer på over 130 tv-kanaler. Virksomhederne har altså ikke selv fuld kontrol over, hvor de annoncerer, oplyser The Guardian.