Cirkulær. »Det bør være sådan, at alt tøj genbruges, og kan det ikke det, skal det laves til nye materialer«, siger den globale projektleder i H&M, Cecilia Brannsten. Tegning: H&M

Cirkulær. »Det bør være sådan, at alt tøj genbruges, og kan det ikke det, skal det laves til nye materialer«, siger den globale projektleder i H&M, Cecilia Brannsten. Tegning: H&M

Mode

Paradoks: H&M vil masseproducere bæredygtigt denim

Gennem indsamling i deres butikker tager H&M kampen op mod spild. Ekspert håber, at initiativet bliver mere end en modedille.

Mode

Der er meget godt at sige om denim, men det slidstærke bomuldsmateriale er ikke kun flot og dejligt at have på, det er også ressourcekrævende at fremstille. Der bruges store mængder vand til dyrkning, forarbejdning, farvning og vask for at bringe bomulden fra mark til forbruger.

Det har fået modebranchen til at optrappe arbejdet med at nedbringe miljøbelastningen i produktionen, og senest er der lavet forsøg med at supplere bomuld med f.eks. genanvendt plastik fra vandflasker og bruge laser til at skabe den moderigtige slitage i stedet for at vaske sig til den.

Næste skridt er genanvendelse. Blandt de første, som i stort omfang tilbyder jeans med et indhold af genanvendt bomuld, er H&M, der netop har lanceret serien ’Denim Re-Born’. Her stammer 20 pct. af materialet fra gamle jeans, der er trævlet op og spundet til ny denim. De resterende 80 pct. af et par bukser udgøres af økologisk bomuld.

Målet er at eliminere spild og dermed spare på ressourcerne, forklarer Cecilia Brannsten, global projektleder i H&M.

»Vi vil fjerne tekstilspildet. Det bør være sådan, at alt tøj genbruges, og kan det ikke det, skal det laves til nye materialer«.

Den svenske koncern kalder overordnet sit projekt for Close The Loop – luk cirklen – og den cirkulære ideologi har været synlig i H&M-butikkerne, siden man i 2013 begyndte at tage imod kundernes brugte tøj. Det er foreløbig blevet til 18.000 ton på verdensplan, og forventningen er, at tallet stiger årligt.

Priserne på vand og bomuld stiger markant i fremtiden, og vi bliver nødt til at nedbringe modebranchens fodaftryk på miljøet nu

Den nye denimkollektion bygger på det indsamlede materiale. Ifølge Cecilia Brannsten har de aflagte jeans været gennem en mekanisk proces, og den er endnu ikke optimal.

»Bomuldsfibrene forkortes og taber lidt i kvalitet, når de bliver nedbrudt. Desuden er det sådan, at mange af de materialer, vi sælger, er et miks af f.eks. bomuld og kunststof, og vi er stadig på jagt efter teknologi, der kan håndtere den slags«.

Investering i fremtiden

Det er ikke billigt at ’lukke cirklen’ på denne facon, men Cecilia Brannsten ser intet alternativ.

»Priserne på vand og bomuld stiger markant i fremtiden, og vi bliver nødt til at nedbringe modebranchens fodaftryk på miljøet nu. Det er en investering, som vi betaler. Forbrugerne vil ikke mærke den«.

Et par af de nye jeans koster mellem 300 og 400 kr., så det er stadig forholdsvis billigt at handle hos H&M.

Det har fået kritikere af den globale koncern til at pege på den modsætning, der findes mellem at ville passe på miljøet og samtidig masseproducere beklædning til billige penge.

En af dem er den britiske journalist Lucy Siegel, der har skrevet bogen ’To Die For: Is Fashion Wearing Out The World’. Hun mener, at bæredygtighed kræver, at produktionen nedbringes, og udbuddet i butikkerne gøres mindre.

I The Guardian kalder hun H&M’s initiativ for en undskyldning for at lave så meget tøj som muligt uden at skære ned på produktionen.

Cecilia Brannsten kender kritikken, men anerkender den ikke.

»Vi tror på, at folk også i fremtiden får brug for tøj og mode. Tøjet skal have en god pris, men fremstilles på en bæredygtig måde, så der tages hensyn til sociale forhold og miljøet. Det er en udfordring for hele branchen«.

Et af de steder, hvor man aktivt forsøger at skubbe udviklingen, er hos Sustainable Apparel Coalition. Organisationen støtter arbejdet med at skabe en mere bæredygtig tekstilbranche.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er desværre en tendens i modebranchen, at man skifter fokus hvert andet år

Blandt medlemmerne er nogle af verdens største modefirmaer, bl.a. Levi’s, Adidas og danske Bestseller.

Direktøren, Jason Kibbey, forklarer, at det er nødvendigt, at de store virksomheder går forrest.

»Teknologien til genanvendelse er kun profitabel, hvis man bearbejder store mængder tøj. Mange små virksomheder vil gerne være med, men det er dyrt for dem«.

Hvad angår den cirkulære tanke, opfatter han den som en af flere nødvendige veje mod bæredygtighed.

»Det er et område, hvor investeringerne vokser hastigt, og vi ser, at konkurrenter går sammen og deler viden for at skabe bedre teknologi. Der er en erkendelse af, at ’business-as-usual’ ikke kan fungere i det lange løb«, siger han til Politiken.

Ground breaking

Det glæder Jason Kibbey, at f.eks. H&M gør en indsats, men samtidig er han bekymret.

»Det er desværre en tendens i modebranchen, at man skifter fokus hvert andet år. Så er det kemi, man taler om. Så er det miljø eller klima. Cirkulær tænkning er en god ting, det må bare ikke ende som en trend, der er umoderne om to år«.

Hos H&M er målet, at projekter som ’Denim Re-Born’ kommer til at smitte af på resten af koncernen, og at brugen af genanvendte tekstiler skal vokse over hele linjen.

»Der er nogle udfordringer inden for teknologien, der skal løses, men den måde at tænke tøj på kommer til at eskalere«, siger Cecilia Brannsten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En ting er, at det er godt for kloden, noget andet er, at genanvendelse sætter H&M i en ny rolle.

»Vi ejer ikke bomuldsmarker, og vi køber normalt materialer hos underleverandører. Nu bliver vi selv producent og leverandør. Det er ground breaking i modebranchen og kan være med til at ændre industriens måde at arbejde på«.

Det har desuden åbnet for en ny form for konflikt. Lande som Tyrkiet og Kina har for at beskytte den lokale tekstilproduktion nemlig barrierer for import af gamle materialer. Det er p.t. med til at gøre det sværere at få cirklen til at blive hel.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce