Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Detalje fra Led Zeppelins cover fra  ’Houses of the Holy’ fra 1973. Foto fra coveret

Detalje fra Led Zeppelins cover fra ’Houses of the Holy’ fra 1973. Foto fra coveret

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook omgør censur af ikonisk Led Zeppelin-cover med nøgne børn

Det sociale netværk anerkender nu, at det 46 år gamle cover har en kulturhistorisk betydning.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nøgne unger, der klatrer, og som ses på afstand og med ryggen til beskueren, er i orden at vise på Facebook, så længe billedet stammer fra et gammelt lp-cover.

Det må være konklusionen på den seneste tvist mellem Facebook-brugere og det sociale netværk, som fremover tillader posts med affotografering af Led Zeppelins pladecover til ’Houses of the Holy’ fra 1973.

Billedet, der blev postet af hjemmesiden Ultimate Classic Rock (UCR), blev oprindelig fjernet af Facebook, med henvisning til at det var blevet anmeldt af andre brugere, og at det brød »reglerne for nøgenhed«, som »vi er nødt til at følge«. Det skriver The Guardian.

I slutningen af sidste uge blev beslutningen imidlertid omgjort med den begrundelse, at der er tale om et »et kulturelt betydningsfuldt billede. Derfor gendanner vi den post, vi fjernede«, udtalte en talsperson til UCR.

I 2007 blev de to børn, der vises i forskellige positurer på coveret, Stefan og Samantha Gates, interviewet om deres holdning til at være blevet fotograferet uden tøj på, imens de klatrer op ad Giant’s Causeway på Nordirlands nordkyst. De fortalte, at de var helt upåvirket af at optræde nøgne på coveret.

»Vi var nøgne på mange af de modelbilleder, vi lavede, og det var ikke noget, man tænkte over dengang«, udtalte kvinden. »Det ville man nok ikke kunne komme af sted med nu«.

Coveret blev designet af det britiske designkollektiv Hipgnosis, der stod bag flere af datidens store rockbands’ visuelle identitet.

I Skandinavien har vi set en lang række eksempler på censur af kunst, hvor Facebook har fjernet billeder fra posts eller annoncer, hvilket Berlingske seneste har sat fokus på.

På Arken i Ishøj har man oplevet, at billeder fra udstillingen med den australske samtidskunstner Patricia Piccinini er fjernet fra annoncer, mens Glyptoteket i København har fået fjernet fotos af værker fra de seneste udstillinger, blandt andet ’Perfect Poses’, der viste skulpturer af franske 1800-tals-kunstnere.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden