0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Romantikerne blev klædt af til skindet af sublim nordmand i Tivoli

Det københavnske barokorkester CoCo havde fået den sublime nordmand Leif Ove Andsnes med på at tage sin landsmand Griegs mesterværk på en uvant tidsrejse i Tivoli.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Leif Ove Andsnes havde aldrig spillet med et periodeorkester som CoCo før - og flyglet klang også på en anden måde end de Steinwayflygler, han normalt spiller på. Men det passede fint i sammenhængen.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Som han sad der ubevægelig, nyklippet og i sit pæne jakkesæt lignede Leif Ove Andsnes ikke en mand, der skulle skrive et nyt kapitel i musikhistorien og samtidig flytte en hel Tivoli-sal følelsesmæssigt imens. Men det gjorde han, den 49-årige nordmand, med en udgave af landsmanden Griegs klaverkoncert i en helt ny, gammel klangdragt, blottet for brillans og vilde effekter. Og i stedet serveret som smidig, nøgen kammerpoesi med et uhørt højt energiniveau. ​​

Programmet var skandinavisk og meget nyere end den barokmusik fra 1700-tallet, det lille orkester Concerto Copenhagen normalt befinder sig i: Foruden Griegs klaverkoncert fra 1868 var det svenske Franz Berwalds ouverture til operaen ’Estrella de Soria’ fra 1862 og så vores eget nationalromantiske hovedværk, Niels W. Gades 1. symfoni fra 1842. Der var med andre ord tale om et orkester på udebane, der mødte den romantiske ekspert Andsnes – som til gengæld aldrig havde spillet med et periodeorkester som CoCo før.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.