0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Glemte storværker gravet frem: Musikken er dramatisk, underfundig og voldsom. Det er nærmest som at se film med ørerne

Det 20. århundredes romantiske komponister udvidede symfonien til at kunne udtrykke et fuldt univers uden ord. To nye album viser hvordan.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marco Borggreve
Foto: Marco Borggreve

Den tyske dirigent Marc Albrecht former Alexander Zemlinskys musik om Den lille Havfrue som en fortælling af brag og smidige bevægelser.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mens Schönberg og hans elever i Wien omkring år 1900 gik med ideer om at revolutionere musikkens mindste dele, selve tonesproget, skabte komponister som Gustav Mahler og Alexander Zemlinsky deres egne store verdener ved at skrive lange, brede og vilde symfoniske værker med en ekstrem detaljeringsgrad.

Både Mahlers 7. symfoni og Zemlinskys symfoniske digtning ’Den lille havfrue’ oplever i disse år en renæssance efter mange år væk fra koncertprogrammerne. Zemlinsky sørgede selv for at skjule sit værk ved – uden forklaring – at trække det tilbage efter tre opførelser, mens Mahlers 7. symfoni bare ikke har haft samme popularitet som de øvrige symfonier. Måske på grund af en lidt sær femsatset form og mange passager, der minder om anden musik. For eksempel Wagneroperaen ’Mestersangerne fra Nürnberg’, som får lov at være med.

Men nu er tiden måske kommet. Det svenske plademærke BIS og Minnesota Symfoni Orchestra – med deres finske chefdirigent Osmo Vänska – har haft et fantastisk godt samarbejde siden 2004 med samlede udgivelser af både Beethovens og Sibelius’ symfonier. Og de er nu mere end halvvejs med Mahlers symfonier.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden