Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Illustration: Rasmus Vendrup

Illustration: Rasmus Vendrup

Roskilde Festival

Flirtekurser og snappy comebacks skal gøre op med sexisme på Roskilde Festival

I over 100 tilfælde oplevede kvindelige festivalgæster at blive udsat for sexisme på sidste års Roskilde Festival, viser tal fra Everyday Sexism Project. Derfor skaber Roskilde Festival i år en række tiltag, der med humoristisk tilgang skal sætte fokus på problemet.

Roskilde Festival

»På Roskilde festival 2015 oplevede jeg både at blive råbt efter, piftet efter, klappet i røven og blive trukket med af to fyre, der ikke ville give slip på mig, selvom jeg prøvede at vride mig løs og bede dem om at slippe mig«.

Sådan lyder en beretning fra en kvindelig festivalgæst, der anonymt har fortalt om sin oplevelse til Everyday Sexism Project.

Og beretningen er langt fra enestående.

Over 100 kvinder oplevede sexchikane på sidste års Roskilde Festival, viser tal fra Everyday Sexism Project. En global forening, der har eksisteret i Danmark siden 2013 og har som formål at dokumentere kvinders oplevelser med sexisme.

Foreningen definerer sexisme rettet mod kvinder som handlinger eller sprog, der »degraderer en kvinde til hendes allermest stereotype form«, forklarer forkvinde i Everyday Sexism Project, Katrine Blom.

Festival-sexisme er hyppigt

På foreningens hjemmeside kan kvinder anonymt dele deres opleveser med sexisme og på den måde bidrage til foreningens database. Sidste år erfarede foreningen, at en stor del af indberetningerne handlede om episoder, der var foregået på Roskilde Festival. Derfor tog Everyday Sexism kontakt til Roskilde Festival og startede et samarbejde, fortæller Katrine Blom.

»Det er særligt vigtigt at sætte fokus på sexisme på Festival, fordi der er mange forskellige mennesker på et lille område, folk er ofte fulde og mange har fokus på at ville score. Så der er mange muligheder for, at folk desværre kan ende i nogle ubehagelige situationer, hvad vi også kan se i indberetningerne«, siger hun.

Det reelle omfang på Roskilde Festival er dog »sandsynligvis langt højere« end 100 episoder, da mange festivalgæster aldrig indberetter, ligesom Everyday Sexism Projects database også gemmer beretninger fra tidligere års festivaler, som ikke er talt med, pointerer Katrine Blom.

Roskilde: Behov for italesættelse

Roskilde Festival er forpligtet til at gå forrest og vise, at »Roskilde Festival tager fuldstændig afstand fra sexisme«, siger Roskilde Festivals talskvinde, Christina Bilde. Derfor har festivalen for andet år i træk valgt at gå sammen med Everday Sexism om at dæmme op for problemerne.

»Det er meget vigtigt at sætte fokus på i forhold til at kunne understøtte en adfærdsændring. Ikke bare på Roskilde Festival, men i hele samfundet. Vi kan se, at der er en øget opmærksomhed blandt vores gæster på sexistiske episoder. Der er stort behov for et rum, hvor man kan italesætte sexisme både generelt i samfundet og på festival«, siger Christina Bilde.

Ét af initiativerne i år er 'Comeback Battles', hvor festivaldeltagere kan få hjælp til at svare igen og sige fra over for sexistiske tilråb. Her dyster to hold mod hinanden og skiftes til at komme med comebacks på bemærkninger, som præsenteres af en skuespiller.

Derudover vil man i opvarmningsdagene kunne komme på flirtekursus. Her får festivalgæsterne mulighed for at »afprøve deres flirte-evner, ligesom de får redskaber til at indlede en flirt på en god måde«, fremgår det af festivalprogrammet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ingen bagatel

Beslutningen om at bruge en humoristisk tilgang over for sexisme er ikke at bagatellisere problemet, mener Christina Bilde. Roskilde Festivals erfaring er, at en »legende og let tilgang til mere alvorlige problemstillinger« er den, der vækker bedst genklang hos et festivalpublikum. Det er vigtigt både at have plads til det sjove og det seriøse, understreger hun.

»Og så er flirtekurset og Comeback Battles blot nogle indsatser blandt mange. Vi kommer også til at have nogle mere seriøse debatter og opsøgende kampagnearbejde omkring køn, sexisme og ligestilling. Så man skal se initiativerne i en helhed«, siger hun.

Med 'Comeback Battles' virker det til, at det primært er den krænkede, der skal redskaber til at ændre adfærd. Hvorfor er det ikke den, der krænker, tiltagene rettes mod?

»Hensigten med snappy comebacks er at tage fat i selve situationen, hvor der sker noget ubehageligt. Vi mener ikke, det er den krænkede, der skal ændre adfærd. Men de her situationer opstår tit, fordi man misforstår hinandens signaler. Så man skal se Comeback Battle som en måde at sætte fokus på situationen på, og få redskaber at kunne sige fra«.

Hvordan kan det dæmme op for sexisme at komme på flirtekursus? Er der nødvendigvis altid et bagvedliggende ønske om flirt, når en person opfører sig sexistisk over for en anden?

»Det er svært at udtale sig generelt om. Men vi kan se i indberetningerne, at der i hvert fald ofte lægger et ønske om kontakt bag. Så det prøver vi med flirtekurset at tage alvorligt på en humoristisk måde. Vi giver nogle værktøjer til, hvordan man kan håndtere sådan en situation og undgå misforståelser«.

Italesættelse er vigtigst

Hos Everyday Sexism er man ikke bange for, at den humoristiske tilgang er med til at negligere problemerne. Tværtimod er foreningens erfaring, at man er nødt til at servere sagen på en måde, »der passer til en festivalstemnin«, forklarer Katrine Blom:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er aldrig sjovt at tale om, og netop derfor er vi nødt til at råbe op om det. Jeg tror ikke, det vil nytte, at vi kommer med statistikker og en ekstremt seriøs tone på en festival, hvor folk er der for at have det sjovt. Det vigtigste er først og fremmest at få problemerne frem i folks bevidsthed og få dem italesat uden at lægge skyld ned over nogen«.

Comeback Battles finder sted i opvarmningsdagene, mandag til onsdag, i Street City-området, mens Flirtekursus foregår i Rising City-området mandag og tirsdag aften i opvarmningsdagene.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce