0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

6 hjerter: Endelig er der en mening med døden. Dette spil er et mytologisk mesterværk

’Hades’ hæver sig til olympiske højder med sin exceptionelle historiefortælling og spillets evne til at overbevise om, at døden er en naturlig del af spillet. Døden er ikke en stopklods, men selve fremdriften.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hydraen er også endt i underverdenen, efter Herkules besejrede den. Så nu kan Zagreus få lov til at kæmpe med en skeletversion af monsterslangen med de mange hoveder.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvorfor skal jeg dø?

Det er et eksistentielt spørgsmål, de fleste af os stiller os selv på et eller andet tidspunkt, men spørgsmålet har også i de senere år meldt sig som en diskussion blandt designere af computerspil.

For hvorfor skal spilleren egentlig dø i de fleste spil? Oprindeligt er døden som spilmekanik et design fra de gamle arkade-dage, hvor døden betød, at man skulle proppe en ekstra mønt i maskinen. Det økonomiske incitament til at lave en hård opbremsning i et moderne computerspil synes derfor ofte væk. Spillet er jo ligesom købt og betalt, så intet forhindrer dig længere i at prøve den samme udfordring i uendeligheder. Og efter forsøg nummer 100 bliver den slags ofte kedeligt, frustrerende og mister ikke mindst den spænding, der ellers kan retfærdiggøre nutidens brug af døden som mekanik.

Men – oh, guder! – hvor det nye spil ’Hades’ formår at give døden mening i en sådan grad, at jeg selv efter utallige forsøg på at undslippe det græsk-mytologiske helvede kunne glædes over min død.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce