0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nouveau er smagen af noget godt i vente

November er nouveau. Vinskribent Lisa Dunbar ser i denne grå måned frem til lyspunkter som spæd vin og sort te.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Emma Sejersen
Foto: Emma Sejersen
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

NNår julen er tyvstartet, salt erstattet af kanel, og træerne har smidt deres klæder, mens jeg har mine tifold på, frigives beaujolais nouveau. Beaujolais nouveau er det populære navn for en primeur (betegnelse for den første kortvarigt gærede vin frigivet få uger efter endt høst, red.) af gamaydruer fra Beaujolais, beliggende i smørhullet mellem Bourgogne og Rhône i det mest franske Frankrig. Vintypen primeur eller nouveau er måske nok for mange ensbetydende med beaujolais, men traditionen for vine flasket og (vigtigere endnu) drukket særlig tidligt <DB>eksisterer i mange tilfælde, hvor vin avles, eksempelvis Østrigs federweisser og Italiens vino novello.​​

På den ene side er frigivelsen af beaujolais nouveau en kommerciel begivenhed orkestreret i 1970’erne og 80’erne af en franskmand med det bearnaiseagtige efternavn Duboeuf med øje for profit. Beaujolais nouveau er et eksempel på, hvordan vidtdreven marketing kan fordre til ukritisk konsumering i en sådan grad, at en ellers jordnær hændelse som en årlig byfest udvikler sig til et verdensomspændende cirkus med dresserede bjørne iklædt T-shirts til officiel lancering af vinen på Den Røde Plads i Moskva i 1999 som et absurd eksempel. Herhjemme gik det så vidt, at racerkøreren Thorkild Thyrring flankeret af en politieskorte i 1987 bragte den spæde vin fra Københavns Lufthavn til en fejring på Hotel d’Angleterre, hvor gæster stod og ventede.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu