0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Med det navn har Kæmpe Eskimoen næppe langt igen

I ugens løb blev både 1700-tals præsten Hans Egede, isfabrikanten Frisko og popgruppen Shu-bi-dua inddraget i debatten om, hvad man kan – og især ikke kan – tillade sig i kølvandet på Black Lives Matter. Men nutidens slavehandlere slipper stadig afsted med at behandle mennesker dårligt, skriver Ole Rasmussen i ugens klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Roald Als/POLITIKEN
Foto: Roald Als/POLITIKEN
Sket i ugen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sket i ugen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nogle kalder det krænkelseskultur. Andre ser det som et spørgsmål om at rette op på historiske uretfærdigheder. Og så er vi nok også en del, som bare følger de rasende diskussioner om statuer, vejnavne og andre symboler med varierende grad af måben.

Der har været virkelig mange symbolpolitiske sager på bordet i denne uge, hvor både 1700-tals præsten Hans Egede, isfabrikanten Frisko og popgruppen Shu-bi-dua er blevet inddraget i debatten om, hvem man kan tillade sig at hylde, hvad man må kalde sine varer, og hvad det er passende at synge, efter at Black Lives Matter-bevægelsen har åbnet verdens øjne for den såkaldt systemiske racisme.

Allerede først på ugen blev det Hans’ tur. Altså førnævnte Hans Egede, der rejste rundt i Grønland og ledte efter vikinger i 1720’erne, men aldrig fandt nogen. I stedet besluttede han at kolonisere landet og bad ifølge Politiken Historie om at få »et passende antal missionærer« stillet til rådighed, »så de vilde kan holdes under tugt og disciplin«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce