Kære læser,
Har du ærgret dig over, at du ikke vidste, hvordan dine tip-tip-tip-oldeforældre bevægede sig, da de var i live? Hvordan de smilede? Og i det hele taget så ud i virkeligheden?
Så er der godt nyt. I hvert fald hvis man skal tro firmaet My Heritage, der nu lokker med tilbud om mere eller mindre at vække de døde til live. Eller rettere: at levendegøre foto af dem.
»Du kan nu opleve dine forfædre fra tidligere generationer som aldrig før«, lyder det selvsikkert på firmaets hjemmeside, hvor den nye feature Deep Nostalgia lanceres.
Ved hjælp af såkaldt deep learning – lad os for nemheds skyld kalde det kunstig intelligens – kan tjenesten på baggrund af gamle foto regne sig frem til, hvordan for længst afdøde personer bevægede sig og så ud, når de talte.
Eller mere præcist: Hvordan de kunne have bevæget sig og set ud, hvis nu man havde kunnet optage dem på video. For det hele bygger naturligvis på beregninger.
Se det selv!
Du kan se en stribe eksempler på den britiske avis The Guardians hjemmeside, der igen har hentet flere af sine eksempler fra Twitter. Men altså: Prøv lige at se, hvordan tipoldefædre og -mødre og sågar gamle statuer lige pludselig vækkes til live.
»Nogle mennesker elsker Deep Nostalgia-featuren og mener den er magisk, mens andre finder den creepy og ikke kan lide den«, erkender My Heritage ifølge The Guardian.
Personligt ved jeg ikke, hvad jeg skal mene.
Det er jo let nok at forestille sig, hvor det kunne bære hen, hvis man oveni Nostalgia-featuren lægger stemmer og tidligere udsagn fra afdøde oveni.
Til sidst har vi jo matematisk genskabt billedet af for længst afdøde ud fra en antagelse om, at deres udvikling og udsagn kunne sættes på en simpel formel, der kunne fremskrives. At de aldrig skiftede mening. At de aldrig overraskede. Vi fratager dem så at sige deres personlighed efter døden.
Tænk over det...Hvad siger du?
Fra børneværelset
Der sker i det hele en forunderlig sammensmeltning af fiktion og virkelighed i disse år. Noget af det er decideret uhyggeligt (jeg vil gerne lige vende tilbage til den tilgang med det uhyggelige nedenfor).
For nylig skrev vores techjournalist Julie Gindrup om, hvordan højreradikale grupper er begyndt at rekruttere medlemmer via computerspil til børn og unge.
Det sker bl.a. i populære computerspil som Minecraft og Fortnite. I nogle spil begynder ekstremisterne med at tale om, hvordan nogle racer i spillet er overlegne over for andre, og derfra går de videre til at tegne virkelige ’paralleller’.
»For eksempel kan man downloade nazistfigurer som den ovenstående SS-officer til det populære computerspil Minecraft«, skriver Julie i artiklen, som du lige må klikke på her, hvis du skal se »den ovenstående SS-officier«.
Danske myndigheder er også opmærksomme på problematikken, som viser noget om, hvor udsat børneværelset er for fremmed – digital – indtrængen. I artiklen kan du læse mere om omstændighederne bag en nu terrordømt 16-årig britisk dreng.
Det fan’me uhyggeligt, du!
Lige tilbage til min bemærkning om »det uhyggelige«, der sker i disse år (hvis du undrer dig over fotoet ovenfor af skuespilleren Peter Schrøder: Det var ham, der i sin tid stod bag en tv-satire, hvor han blev kendt for at sige: »Det fan’me uhyggeligt, du«).
Læsere har indimellem spurgt mig, om Politiken er bange for ny teknologi, når vi indimellem forholder os så kritisk til den. Havde jeg været brite, havde jeg svaret med et rungende: »Hell no!« Det er jeg ikke, så på dansk: Bestemt ikke!
Vi omfavner gerne ny teknologi – personligt elsker jeg meget af den. Men vi forholder os kritisk til den, samfundsmæssigt, politisk, etisk osv. Det er at tage teknologien alvorligt, ikke at forstøde den.
Som du kan se af ovenstående, er der jo nok af etiske udfordringer at tage stilling til, og vi behøver ikke at mene det samme. Men vi behøver oplyste diskussioner. Det er det, Politikens tech&viden-redaktion gerne vil bidrage til.
Gratis glæde
Og dermed er vi ved vejs ende for denne gang. Husk som vanligt: Jo flere der abonnerer på dette nyhedsbrev, des flere er der at vende tanker med. Så hold ikke igen med at dele det og fortælle andre om, hvordan de ganske gratis kan tilmelde sig her (der er masser af andre nyhedsbreve - dette nyhedsbrev er forsynet med en drone).
Jeg hører også gerne tip, ris og ros på mail: michael.jarlner@pol.dk.
Dog en indrømmelse: Jeg læser alt, forsøger at svare efter bedste evne, men indimellem kan det smutte på grund af travlhed. Men jeg læser altså alle input og svarer som minimum på det meste.
Og, kære læser...: Så er foråret altså en realitet. Genåbningen er i gang. Og vaccinerne på vej ud. Det lysner kort sagt, og jeg får næsten lyst til at efterligne DR’s tidligere vært Kim Schumacher (foto) og sige: Jeg håber du får en...wauw... fantastisk uge.