0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Harald Eisenberger
Foto: Harald Eisenberger

Kend dine rettigheder, når du rejser med tog i Europa. For der er hjælp at hente ved forsinkelser, aflysninger og lignende.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan er du stillet, hvis noget går galt på togrejsen

Du har også rettigheder som togpassager, hvis der er aflysninger eller forsinkelser, præcis som ved flyrejser.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Akut sporarbejde, nedrevne køreledninger, personpåkørsler, pludselige aflysninger, personalemangel eller forsinkelser.

Togrejsen i Europa kan møde mange udfordringer. Og som passager er det vigtigt at vide, at du har visse rettigheder, når uheldet er ude. Helt ligesom du kender dem fra flyrejsen.

Det forklarer leder af Forbruger Europa, et europæisk netværk af forbrugercentre, Lars Arent.

»Passagerrettigheder for fly og tog er meget sammenlignelige, for de er skruet sammen ud fra det samme EU-funderede forbrugerrettighedssystem. Det er de samme elementer, der gælder. Du har rettigheder og du kan eksempelvis kræve noget i kompensation, hvis toget ankommer med en vis forsinkelse eller bliver aflyst«, siger Lars Arent.

Det har du krav på

Og hvad er det så, du kan forvente. Jo, på EU’s hjemmeside lyder det som følger:

Oplever du, at dit tog er aflyst eller forsinket, har du fra rejsens begyndelse ret til information om din situation og videre færd. Er svaret, at du vil ankomme til din endelige destination med en forsinkelse på mindst en time, har du dernæst ret til at opgive dine rejseplaner og bede om øjeblikkelig tilbagebetaling af billettens pris.

Alternativt er det muligt at få en rejse tilbage til dit oprindelige afgangssted, hvis forsinkelsen forhindrer dig i at gennemføre den planlagte rejse. Eller du har mulighed for at blive transporteret til dit endelige bestemmelsessted så hurtigt som muligt eller på en senere dato efter eget valg. Det inkluderer alternativ transport, hvis et tog er blokeret, og/eller afgangene på ruten er stoppet.

Desuden bør du forvente måltider og forfriskninger samt indkvartering, hvis du bliver nødt til at vente natten over. Som det eksempelvis kan ske, hvis du forsøger dig med toget til London og ikke når dagens sidste afgang med Eurostar i Bruxelles.

Til det indskyder Lars Arent vigtigheden af, at forbrugeren henvender sig det rigtige sted.

»Det er altid det togselskab, der har været forsinket, altså den forsinkede part, du skal tage fat i. Det er dem, der skal hjælpe dig. De har ansvar over for dig som passager og for at løse situationen«.

Ikke mange togklager

Desuden lyder det i EU-reglerne, at vælger du at fortsætte din rejse som planlagt eller acceptere alternativ transport til dit bestemmelsessted, har du mulighed får erstatning på 25 procent af billetprisen, hvis toget er mellem en og to timer forsinket, eller 50 procent af billetprisen, hvis toget er mere end to timer for sent på den.

Ifølge Lars Arent skal man som passager henvende sig til Forbruger Europa efter rejsen, hvis de har oplevet, at de ikke har fået, hvad de har krav på.

»Derfra er det vores ansvar at sende folk det rigtige sted hen for at klage. Der findes jo lokale, nationale klageinstanser, men det er vores ansvar at hjælpe forbrugerne videre efterfølgende«.

Lars Arent fortæller, at det er sjældent, at Forbruger Europa oplever at have sager med togrejsende, der er kommet i klemme.

»Togrejser er ikke noget, vi i øjeblikket beskæftiger os med hver dag. Men vi er inde på en trend her, der gør, at vi nok skal arbejde mere med det fremadrettet. For i takt med at togrejser ses som et alternativ til flyrejser, bliver det afgørende at komme frem til tiden«, lyder det.

Læs mere:

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden