Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Harald Eisenberger
Foto: Harald Eisenberger

Kend dine rettigheder, når du rejser med tog i Europa. For der er hjælp at hente ved forsinkelser, aflysninger og lignende.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan er du stillet, hvis noget går galt på togrejsen

Du har også rettigheder som togpassager, hvis der er aflysninger eller forsinkelser, præcis som ved flyrejser.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Akut sporarbejde, nedrevne køreledninger, personpåkørsler, pludselige aflysninger, personalemangel eller forsinkelser.

Togrejsen i Europa kan møde mange udfordringer. Og som passager er det vigtigt at vide, at du har visse rettigheder, når uheldet er ude. Helt ligesom du kender dem fra flyrejsen.

Det forklarer leder af Forbruger Europa, et europæisk netværk af forbrugercentre, Lars Arent.

»Passagerrettigheder for fly og tog er meget sammenlignelige, for de er skruet sammen ud fra det samme EU-funderede forbrugerrettighedssystem. Det er de samme elementer, der gælder. Du har rettigheder og du kan eksempelvis kræve noget i kompensation, hvis toget ankommer med en vis forsinkelse eller bliver aflyst«, siger Lars Arent.

Det har du krav på

Og hvad er det så, du kan forvente. Jo, på EU’s hjemmeside lyder det som følger:

Oplever du, at dit tog er aflyst eller forsinket, har du fra rejsens begyndelse ret til information om din situation og videre færd. Er svaret, at du vil ankomme til din endelige destination med en forsinkelse på mindst en time, har du dernæst ret til at opgive dine rejseplaner og bede om øjeblikkelig tilbagebetaling af billettens pris.

Alternativt er det muligt at få en rejse tilbage til dit oprindelige afgangssted, hvis forsinkelsen forhindrer dig i at gennemføre den planlagte rejse. Eller du har mulighed for at blive transporteret til dit endelige bestemmelsessted så hurtigt som muligt eller på en senere dato efter eget valg. Det inkluderer alternativ transport, hvis et tog er blokeret, og/eller afgangene på ruten er stoppet.

Desuden bør du forvente måltider og forfriskninger samt indkvartering, hvis du bliver nødt til at vente natten over. Som det eksempelvis kan ske, hvis du forsøger dig med toget til London og ikke når dagens sidste afgang med Eurostar i Bruxelles.

Til det indskyder Lars Arent vigtigheden af, at forbrugeren henvender sig det rigtige sted.

»Det er altid det togselskab, der har været forsinket, altså den forsinkede part, du skal tage fat i. Det er dem, der skal hjælpe dig. De har ansvar over for dig som passager og for at løse situationen«.

Ikke mange togklager

Desuden lyder det i EU-reglerne, at vælger du at fortsætte din rejse som planlagt eller acceptere alternativ transport til dit bestemmelsessted, har du mulighed får erstatning på 25 procent af billetprisen, hvis toget er mellem en og to timer forsinket, eller 50 procent af billetprisen, hvis toget er mere end to timer for sent på den.

Ifølge Lars Arent skal man som passager henvende sig til Forbruger Europa efter rejsen, hvis de har oplevet, at de ikke har fået, hvad de har krav på.

»Derfra er det vores ansvar at sende folk det rigtige sted hen for at klage. Der findes jo lokale, nationale klageinstanser, men det er vores ansvar at hjælpe forbrugerne videre efterfølgende«.

Lars Arent fortæller, at det er sjældent, at Forbruger Europa oplever at have sager med togrejsende, der er kommet i klemme.

»Togrejser er ikke noget, vi i øjeblikket beskæftiger os med hver dag. Men vi er inde på en trend her, der gør, at vi nok skal arbejde mere med det fremadrettet. For i takt med at togrejser ses som et alternativ til flyrejser, bliver det afgørende at komme frem til tiden«, lyder det.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

  • Marie Hald/moment Agency

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp
    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om tykke kvinders frihedskamp.

Forsiden