0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt

Museumslandskabet er under forvandling fra opbevaring og udstilling af kulturarvsgenstande til kommercielt tænkende oplevelsescentre. Politiken har besøgt det nye prisbelønnede Tirpitz og det trængte Fiskeri- og Søfartsmuseum ikke langt derfra og fortæller historien om, hvordan museerne ruster sig til fremtiden.

Pressede museer er tvunget til at tænke nyt: I Blåvand knækkede de koden med Bjarke Ingels og en gammel nazibunker. I Esbjerg er de stadig i krise

Strømmen af offentlige kroner til landets museer tørrer ud. Derfor skal museerne tiltrække massevis af gæster, der kan skæppe i kassen. Konkurrencen er hård. I Blåvand slår det nyt kraftcentrum Tirpitz sekser efter sekser, mens det 50 år gamle Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg er slået hjem og nu satser på en plan til 300 mio. for at komme ind i gamet igen.

FOR ABONNENTER

Boom! En mine springer, så sandet ryger mange meter op i luften på en gulv til loft-stor video. Gæsterne fortrækker ikke en mine. Det sker, hver gang nogen træder på bestemte skjulte klinker i gulvet.

»Mads, træd lige der igen«, siger en lyshåret pige til sin storebror.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.