0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Sportsstjerner sætter i dag selv dagsordenen via de sociale medier

Facebook, Twitter og Instagram kan brande de store navne og skaffe dem sponsorer. Men der er også en række fælder, de helst skal undgå.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mark Schiefelbein/AP
Foto: Mark Schiefelbein/AP

Caroline Wozniacki er den danske sportsstjerne, der har flest følgere på de sociale medier. Her kan hun brande sig med sine seneste sejre på tennisbanen.

Sport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Facebook, Instagram, Twitter. De fleste kender navnene på tre af nettets sociale medier, hvor for eksempel venner og familie kan følge med i hinandens gøren og laden. Men det er også blevet en platform, hvor sportsstjerner som Caroline Wozniacki kan fortælle sine omkring seks millioner følgere om livet på alverdens tennisbaner, mens udøvere af mindre idrætter forsøger at få deres del af rampelyset.

De sociale medier er som skabt til at brande sportsstjerner, fortælle historierne, som de finder er vigtige, og promovere dem i forhold til potentielle sponsorer. I dag er det de færreste inden for sportens verden, hvad enten det er en individuel udøver, en klub eller et forbund, der ikke har en profil på eksempelvis Twitter, så de kan meddele sig til offentligheden eller fansene.

»Hvis vi taler kommercielt sprog, så er tilstedeværelse vigtigt i relation til at være på de markedspladser, hvor folk er. Og særligt i den tid, vi lever i, og set i relation til yngre fansegmenter, så er tilstedeværelsen på sociale medier et eksempel på at være til stede, hvor folk er«, siger Kenneth Cortsen, der er sportsøkonom og forsker ved University College Nordjylland.

En ting er de danske sportsstjerner med tennisspilleren Caroline Wozniacki som den helt store magnet. Internationalt er det helt andre tal, der er på spil, og fodboldens meganavne som Neymar og Cristiano Ronaldo har alene på Instagram hver for sig over 100 millioner følgere. Det har betydning ikke alene lokalt, men stort set over hele planeten.

»Værdien, når de går ud og tweeter, er forbundet med rigtig mange penge. Det er noget, de kan tillade sig at tage stor betaling for, fordi de i den grad har mulighed for at flytte kunder og markedsandele. Det er jo fordelen ved de sociale medier og hele den digitale verden i relation til sportsbranding. Du fjerner nogle forstyrrende mellemled og kommunikerer direkte med målgrupperne«, forklarer Kenneth Cortsen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts