0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Erfaring: Det er svært at fange de usunde

Knap 3.900 danskere, som i gennemsnit har en 2,5 år ældre krop end deres biologiske alder, har sat fire uger af til at forbedre det tal i en digital kampagne. Men der skal flere med på holdet, lyder det fra initiativtagerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marius Renner
Foto: Marius Renner

80 ud af 420 ansatte på chokoladefabrikken Toms har sat sig for at forbedre deres forventede levealder.

Sport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Sport
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det går da vist egentlig meget fint med at leve sundt. Gør det ikke? Tankerne er nok genkendelige for mange danskere. Det kan da også være svært at forholde sig til, hvor godt eller skidt det går med ens sundhed.

Lige nu har knap 3.900 danskere sat sig for at se præcis den udfordring i øjnene som en del af den digitale sundhedskampagne Danmark Leve!. Her har deltagerne fire uger til at forbedre deres samlede levealder, den såkaldte bodyage. De første data viser, at deltagerne i gennemsnit er 2,5 år ældre end deres biologiske alder.

Og den info kan for den enkelte være med til at motivere til forbedring, fortæller Mette Hansen, der er lektor på Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet.

»Vi ser jo i tv-programmer, at folk bliver chokerede, når deres estimerede bodyage skyder ved siden af i den forkerte retning. Tallet gør, at folk kan forholde sig til, at deres sundhedsprofil måske ikke ser så hensigtsmæssig ud«, siger hun.

Andre data fra kampagnen viser, at 44 procent af alle deltagere vurderer, at deres helbredstilstand er god. Hele 93 procent ryger ikke. Næsten 70 procent mener, at deres spisevaner er sunde. Cirka halvdelen er ’over middel’ optimistiske angående deres liv.

Af de svar kan man udlede, at kampagnen har ramt en målgrupper, der i forvejen lever relativt sundt. Men der er altid plads til forbedring, lyder det fra Rasmus Henning, tidligere olympisk triatlet og ankermand for projektet. Han er i dag sports- og kompetencechef i Sport One, der er DIF og Team Danmarks kommercielle selskab.

Deltagerne ved godt, at deres sundhed er god, men vil måske gerne stramme lidt mere op

»Deltagerne ved godt, at deres sundhed er god, men vil måske gerne stramme lidt mere op og bekræftes i, at de gør det rigtige«, siger Rasmus Henning. !