0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ekspert i forfatningsret: Træk dit kandidatur, Frederik

»Jeg har svært ved at se, at kronprinsen vil kunne leve op til den olympiske ed«, siger lektor i forfatningsret på Københavns Universitet, Jens Elo Rytter, og opfordrer af hensyn til kongehusets position i det danske statsstyre Frederik til at tænke sig om en ekstra gang.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
OL 2008
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
OL 2008
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

At kronprins Frederik kan komme i interesse- og loyalitetskonflikter, hvis han opnår medlemskab af IOC, bestyrkes kun yderligere af den ed, som nye medlemmer af den private idrætsorganisation ifølge det olympiske charter skal sværge ved deres indtræden.

Det understreger lektor i forfatningsret ved Københavns Universitet, Jens Elo Rytter, som især hæfter sig ved det olympiske charters regel om, at kronprinsen ikke må påtage sig noget mandat fra den danske regering, der kan hæmme hans handlings- og stemmefrihed i IOC:

»Jeg har svært ved at se, at kronprinsen vil kunne leve op til denne ed. Navnlig spørgsmålet om IOC’s udpegning af olympisk værtsland kan – som tilfældet var og er med Beijing – undertiden blive så politisk kontroversielt, at en dansk regering næppe vil kunne forholde sig ligegyldig til kronprinsens stemmeafgivning i IOC«, siger Jens Elo Rytter.

»Og selv hvis en dansk regering i en sådan situation skulle være villig til at overlade stemmeafgivningen til kronprinsens egen afgørelse, ville kronprinsen dermed blive inddraget i en politisk debat, idet han navnlig af medierne – med rette – ville blive afkrævet en begrundelse for sin stemmeafgivning«.

Reelt tilkommer denne position regeringen, idet regenten er ansvarsfri og kun ministrene er ansvarlige for regeringsførelsen. Regenten i Danmark er således i forfatningsretlig henseende stort set uden politiske beføjelser.

»Selv om det ikke er skrevet ind i grundloven, er der derfor lang tradition for, at kongehuset og dets medlemmer ikke blander sig i politiske emner og ej heller af politikere eller medier søges inddraget i politiske debatter. Dette udelukker ikke, at kongehuset i forståelse med regeringen kan bistå med at fremme danske interesser, herunder erhvervsinteresser, i udlandet. Det udelukker heller ikke, at kongehusets medlemmer engagerer sig i forskellige samfundsmæssige emner, f.eks. som protektor for humanitære organisationer, når deres politiske neutralitet ikke herved kan drages i tvivl«, siger Jens Elo Rytter.

»Kronprins Frederiks kandidatur til og eventuelle senere medlemskab af IOC er ikke i strid med hverken grundloven eller andre forfatningsretlige normer. Derimod vil kronprinsens medlemskab af IOC efter min opfattelse i praksis være vanskeligt at forene med den faste danske tradition for et politisk neutralt kongehus, hvis loyalitet ubetinget ligger hos Danmark«.

IOC’s politiske dimension

Selv når Jens Elo Rytter ser bort fra IOC’s blakkede ry som en udemokratisk loge, finder han kronprinsens kandidatur problematisk: »IOC er den olympiske bevægelses øverste myndighed og som sådan en særdeles magtfuld organisation, der tjener formuer på at sælge rettighederne til de olympiske lege og på sponsorater fra multinationale firmaer. Navnlig er det imidlertid IOC, der suverænt bestemmer, hvilken by der skal være værtsby for afholdelsen af de olympiske lege. Der knytter sig store økonomiske og politiske interesser til valget af værtsby, og nationale regeringer vil ofte engagere sig i kampen for at skaffe værtskabet til deres eget land«, siger han. »Der kan tjenes store penge på afholdelse af de olympiske lege, og tildeling af værtskabet kan politisk bruges eller misbruges som en international blåstempling af det pågældende land og dets regering. IOC’s arbejde har derfor en politisk dimension, hvilket den aktuelle debat om afholdelse af legene i 2008 i Kinas hovedstad, Beijing, med al tydelighed bekræfter«, understreger Jens Elo Rytter.



Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce