0

Danske forskere løser gåde: Derfor kan brændenældens hår og myggens snabel trænge gennem din tykke hud uden at knække

Der er mange ting, der stikker i naturen, og nu har et dansk forskerhold fundet ud af, at torne, brodder, snabler, pigge, sværd og stødtænder på alt fra en mikroskopisk virus til en kæmpe narhval er konstrueret på den samme måde, så de kan stikke uden at knække. Det kan inspirere fremtidens design af alt fra søm til kanyler.

Pierre Bornand
Foto: Pierre Bornand

Myggens tynde snabel er cirka 1,5 millimeter lang, og den bruger den til at suge blod fra sine ofre. Snablen er ifølge ny dansk forskning designet på en måde, så den ikke knækker i mødet med vores hud. Det unikke design går igen hos mange mikroorganismer, dyr og planter, som prikker hul, kradser eller river i vores hud og andre overflader.

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

Vores hud er et tykt panser, som beskytter os mod fremmede organismer. Panseret er dog ikke uigennemtrængeligt, og det mærker vi, når en torn fra en rose prikker hul på fingeren, når man bliver stukket af hårene fra en brændenælde, får en brod fra en bi op i fodsålen, eller en myg får held med at bore sin snabel ned i huden for at suge blod.

Der er mange ting i naturen, som stikker, og nu har et dansk ingeniørhold fra DTU med lektor Kaare Hartvig Jensen i spidsen fundet ud af, at naturens torne, brodder, pigge, sværd og stødtænder stort set er designet ens, uanset om de sidder på mikroskopiske virus og alger, der måler bare 50 nanometer, eller der er tale om narhvalens spidse stødtand, som måler hele 2,5 meter.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu