0

Danmark brugte 200 millioner på at sende forskere jorden rundt - her er resultatet

Der er gået 10 år siden den store videnskabelige Galathea-3-ekspedition blev skudt i gang. På onsdag afholdes der en jubilæumskonference hos Det Kongelige Danske Geografiske Selskab med deltagelse af Hendes Majestæt Dronningen, Kronprinsen og Forskningsministeren. For at gøre status over, hvad der kom ud af at sende danske forskere jorden rundt til en pris på 200 millioner kroner. Her er otte højdepunkter fra ekspeditionen.

FOR ABONNENTER

En liter havvand indeholder omkring en milliard bakterier. Det ved professor Lone Gram og hendes forskerstab alt om, fordi de har indsamlet havvandsprøver hele vejen rundt om jorden med Galathea 3. De har opdaget flere nye bakteriearter (A), hvoraf to af dem i dag er navngivet efter ekspeditionen: Photobacterium galatheae og Vibrio galatheae. Forskerne har opdaget, at mange havbakterier producerer antibiotika. Det vækker håb om, at man fra havet kan finde nye stoffer, som kan tage kampen op mod de multiresistente bakterier, der truer folkesundheden.

Biolog Martin Årseth-Hansen var tæt på at betale den højeste pris, når man går i Darwins fodspor på Galapagos. Ved fyraften sprang han i vandet iført snorkel og svømmefødder. Først troede han, at det var en båd, der var sejlet ind i ham, indtil han fik øjenkontakt med en tyrehaj (B), der havde bidt sig fast i hans arm og trak ham ned under vandet.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu