Planeten Proxima b kredser om sin stjerne, Proxima Centauri, i en afstand, der betyder, at dens overfladetemperatur gør det muligt, at her kunne være flydende vand - forudsætningen for liv. Illustration: ESO/SWNS

Årets 10 største videnskabelige opdagelser

Hvert år ved juletid kommer et af verdens førende videnskabelige tidsskrifter, Science, med sit bud på årets 10 største videnskabelige opdagelser. 1 af de 10 bedrifter bliver udnævnt som ’årets gennembrud’, mens de 9 andre må tage til takke med en delt andenplads. I år var det afslutningen på 100 års jagt, der blev hyldet som det største: afsløringen af Einsteins tyngdebølger.

FOR ABONNENTER

For 100 år siden forudsagde Albert Einstein med sin generelle relativitetsteori eksistensen af tyngdebølger, der er svingninger i rum og tid, og som populært sagt kan krølle

universet. Svingninger, der opstår, når store masser accelereres hurtigt. Som for eksempel når to neutronstjerner eller to sorte huller kolliderer.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter