Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hvad er dette?

Drop tommelfingerreglerne - 5 gode råd til at vælge den rigtige madras

Betalt indhold. At købe en seng kan virke som lidt af en videnskab, men faktisk er det helt individuelt, hvad der virker. Senge- og søvneksperter giver her deres råd til, hvordan man finder frem til den bedste madras.

Hvorfor er det en dårlig idé at rede sengen med det samme?

Hvordan du vælger den bedste madras? Og hvordan tackler man sengevalget som par? Vi har samlet fem gode råd.

1: Ting tager tid

Det allerførste, du skal huske på, når du skal ud og investere i en madras, er at det tager tid at finde frem til den rigtige madras. Du skal derfor regne med at sætte både tid og energi af til indkøbet, både hjemmefra og når du besøger butikkerne.

»Det er ikke som at købe alufælge, og det er utroligt vigtigt, at man ikke køber den første seng, man prøver, eller bestiller en over nettet uden at have prøvet den først. Det er en god ide at bruge lidt tid på at læse op på de forskellige materialer, madrastyper og den slags hjemmefra«, siger Jannick Tronsen, der er country manager for Hästens i Danmark og i mange år har hjulpet folk med at finde frem til den bedste madras.

»Dernæst er det vigtigt, at man sætter et par timer af til at besøge butikkerne, og at man gør det på en dag, hvor man ikke er stresset. Man skal have tid og ro til at mærke sin krop og hvordan den reagerer på madrassen, og det har man ikke, hvis man har børn med, skal hurtigt afsted for at hente dem eller skal tilbage på arbejde«, siger han.

Han fortæller, at det kan være grænseoverskridende for folk at komme ind i butikkerne og finde sig til rette i sengene, mens der står en ekspedient og kigger på.

»Tit kommer folk ind, smider sig på ryggen og rejser sig så op igen, men det duer ikke. Man skal prøve de stillinger af, man plejer at sove i, og blive liggende længe i dem, så man kan mærke, hvordan kroppen spiller sammen med de forskellige madrasser«, siger han.

2: Vælg den madras, der giver dig en lige rygrad

Gennem tiden har der været mange forskellige tommelfingerregler om, hvilken madrastype der passer bedst til de forskellige kropstyper, men dem har man efterhånden bevæget sig væk fra. De er nemlig for generaliserende og tager ikke højde for folks individuelle kropsbygning, skavanker og præferencer.

»I gamle dage gik man efter vægt, og der var tommelfingerreglen, at jo mindre du vejer desto blødere en madras skal du have, men det er en regel med mange undtagelser«, siger Berit Kloster, der bruger sin uddannelse som ergoterapeut til at hjælpe folk med at finde de rigtige madrasser som ejer af butikken Søvn & Comfort.

En landmand af en mand ikke har samme behov som en lille spirrevip af en pige

I stedet opererer de fleste salgsassistenter i sengebutikker nu efter én grundregel; folk skal helst have en madras, der får deres rygrad til at minde mere om en lineal end en rutschebane.

»Det handler om at ligge, så man har en lige rygrad. Et lille svaj er acceptabelt og i de fleste tilfælde uundgåeligt, men det er ikke sundt at ligge skævt og radbrækket med knæk og bøj«, siger Jannick Tronsen.

»For at opnå det skal ens bredeste punkter, så som hofter og skuldre, have mulighed for at komme godt ned i sengen, mens ens smalleste punkter, typisk taljen, skal have støtte«.

Det betyder, at ens vægt, hvor meget man smaller ind i taljen, hvor brede skuldre man har og ikke mindst hvilken stilling, man sover i, påvirker, hvilken – og ikke mindst hvor hård eller blød – en madras man skal have. En timeglasformet kvinde med brede hofter og smal talje skal som udgangspunkt således have en blødere madras, end en mand med en mindre kurvet figur.

Jannick Tronsen anbefaler, at man allierer sig med en ekspedient, der kan hjælpe med at se, hvordan de forskellige madrastyper påvirker, hvor lige rygraden er.

3: Drop dobbeltsengen

Når par går ud og køber en madras sammen, så ender de ofte med at finde frem til et mere eller mindre lykkeligt kompromis. Men fordi vores kroppe er så forskellige – og især mande- og kvindekroppen er bygget anderledes – er det som regel ikke det optimale valg.

»Det er sjældent at par er ens, og det giver sig selv, at en landmand af en mand ikke har samme behov som en lille spirrevip af en pige, så hvis de skal købe en madras sammen bør de tænke sig om«, fortæller Jannick Tronsen.

I stedet for at finde en hårdhed sammen, der er et kompromis mellem, hvad man hver især har behov for, bør man derfor gå mere individualistisk til madrasvalget og finde frem til hver sin hvis nødvendigt.

Det behøver dog ikke at betyde, at man er nødt til at sammensætte sin seng af to enkeltmadrasser og døje med revnen mellem dem, når man gerne vil sove tæt; flere madrasbutikker tilbyder at specialbygge dobbeltmadrasser, hvoraf den ene halvdel er lavet i en hårdhed og den anden i en anden hårdhed.

4: Gå efter problemområderne

For de fleste ændrer madrasbehovet sig over tid. Det sker både i takt med, at man får småskavanker, sportsskader eller andre sygdomme, og med alderen generelt.

»Man bør tage udgangspunkt i at afhjælpe de problemer, man har, om det er ondt i skulderen eller hoften eller for meget svaj i ryggen, fremfor generelle tommelfingerregler om vægt og kropsbygning«, siger Berit Kloster fra Søvn & Comfort.

Hun fortæller, at mænd ofte foretrækker en lidt fastere seng end kvinder, især som de bliver ældre. Den mere faste madras er noget mange går efter, når kroppen bliver ældre, og det bliver lidt sværere at komme ud af sengen, fortæller Jannick Tronsen, men han anbefaler, at man ikke vælger for hård en madras bare for at gøre det nemmere at få de stive led ud af sengen om morgenen.

»Der anbefaler vi, at man eksempelvis kigger på at hæve sengen med højere ben i stedet, så man kan koncentrere sig om at finde den madras, der er bedst at sove i og ikke bare komme ud af«, siger Jannick Tronsen.

5: Husk det ikke kun handler om madrassen

Når man investerer i en ny seng for at få bedre nattesøvn skal man huske, at det ikke kun er selve madrassen, der er vigtig. Det har nemlig også stor betydning, hvilken pude, dyne og sengetøj man bruger, hvordan ens soveværelse er indrettet, og ikke mindst hvordan ens tilgang til nattesøvnen er.

Det fortæller søvneksperten Mikael Rasmussen, der har fokus på at forbedre folks søvn gennem alt andet end madrassen:

»Man kan have den perfekte madras, men hvis det øvrige søvnmiljø er dårligt, så nytter det ikke så meget«, siger han.

Han har skrevet bogen ’Sov godt – hele natten’ sammen med stressforskeren Thomas Milsted, der fokuserer på at skabe de bedste rammer for søvnen. Og mens de rammer starter med en god madras, så er der mange andre vigtige punkter.

»Man skal holde temperaturen i soveværelset koldere end resten af ens hjem, der skal være så mørkt som muligt, så det er en god idé at investere i mørklægningsgardiner, man skal sørge for at lufte ud, og så skal man selvfølgelig have en god dyne og hovedpude«, siger Mikael Rasmussen.

I stigende grad har han dog et afgørende råd til folk, der ønsker at sove bedre:

»Skærm jer for skærme inden sengetid, og lad være med at tage skærmene med ind i soveværelset«, siger han.