Mattias Tesfaye.
Foto: Mads Nissen

Mattias Tesfaye.

Debat

Mattias Tesfaye: Jeg bliver bekymret, når jeg møder teenagere med udenlandsk baggrund, der ikke har hørt om Kim Larsens død, flere dage efter at det er sket

Alle børn skal i vuggestue, hvis forældrene ikke taler dansk, gymnasieklasser skal sammensættes, så de ikke er etnisk opdelt og indvandrere skal i tilbydes et integrationsprogram. Her er fire bud på, hvilken integrationspolitik du får med en socialdemokratisk regering.

Debat

I sin nytårstale sagde Lars Løkke Rasmussen, at der var 50.000 mennesker med ikkevestlig baggrund i Danmark, da han gik i gymnasiet. I dag er antallet tidoblet. »På én generation er vores land forandret«, sagde statsministeren, hvorefter han så dybt ind i kameraet og fortsatte: »Men vi kan ikke rulle tiden tilbage … Vi må tage den herfra. Finde sammen – og finde ud af det sammen«.

Jeg er 100 procent enig!

Det gode spørgsmål er blot: Finde sammen om hvad? Ingen vil kræve, at muslimer skal spise svinekød og konvertere til kristendommen. Men hvad kan vi så med rimelighed forvente af hinanden her til lands?

Her er mine fire bud på, hvad jeg mener, vi bør finde sammen om.

Punkt 1. Folk skal lære dansk. Ikke kun fordi det er praktisk, at vi kan sludre sammen over hækken. Men fordi vores folkestyre forudsætter, at vi kan forstå hinanden på tværs af landsdele, socialklasse og etnisk baggrund. Vi er med Hal Kochs ord et samtaledemokrati. Den levende udveksling af erfaringer og holdninger i en fælles dansk offentlighed er selve grundlaget for vores forståelse af medborgerskab. Jeg bliver derfor bekymret, når jeg møder teenagere med udenlandsk baggrund, der ikke har hørt om Kim Larsens død, flere dage efter at det er sket. Hvad taler de egentlig om hjemme ved middagsbordet? Når indvandrere kun halvhjertet tilegner sig sproget, forsvinder deres bekymringer og drømme ud af den fælles samtale. Det dur ikke. Sådan bliver vi aldrig medborgere.

Alt det er baggrunden for, at vi har skærpet sprogkravene for at kunne få ægtefællesammenføring. Ligesom det afspejler sig i ny lovgivning, der sender børn fra udsatte boligområder i vuggestue og gennem intensiv danskundervisning i 0. klasse, hvis deres sprog ikke er alderssvarende. Socialdemokratiet kunne endda godt tænke sig at gå endnu længere. Vi ønsker, at alle børn skal starte i vuggestue, hvis deres forældre ikke taler godt dansk.

Punkt 2. Folk skal forsørge sig selv. Vi er stolte af vores sociale sikkerhedsnet, men offentlig forsørgelse er undtagelsen ved sygdom og arbejdsløshed. Arbejde skal være reglen. Jeg køber ikke fortællingen om, at langt over halvdelen af kvinder fra arabiske lande er nogle stakler, der fryses ud af et diskriminerende arbejdsmarked. Det passer simpelthen ikke! Vi har et åbent og tolerant arbejdsmarked. Problemet er, at bistand betragtes som borgerløn af alt for mange.

Det er Gud, der har vigepligt, når religion og demokrati støder sammen

Derfor har Socialdemokratiet været med til at skærpe kravene for selvforsørgelse, når man skal have permanent opholdstilladelse og statsborgerskab. Ligesom selvforsørgelse er den bærende filosofi bag integrationsgrunduddannelsen (IGU). Men vi ønsker faktisk at gå endnu længere. Vi foreslår, at indvandrerne ikke får udbetalt passive sociale ydelser, men i stedet tilbydes et 37-timers integrationsprogram med sprogundervisning og aktivering. Her skal kun udbetales penge for de timer, man møder op. I stedet for det nuværende system, hvor man får integrationsydelse og måske bliver sanktioneret, hvis man pjækker. Lad os belønne folk for at gøre det rigtige i stedet for at straffe folk for at gøre det forkerte.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Punkt 3. Folk skal ikke bare acceptere demokratiet som landets styreform, men også anerkende, at demokratiets værdier bliver grundlaget for deres eget liv. Det gælder for eksempel kvinders ret til at tjene egne penge. Unges ret til selv at vælge ægtefælle. Og medier og kunstneres ret til at kritisere religion. Det er Gud, der har vigepligt, når religion og demokrati støder sammen. Jeg forstår godt, at alt dette kan virke som et voldsomt overgreb for nogle, der er opdraget i stærkt religiøse samfund. Men der findes ingen mellemvej her. Nogle er indvandret hertil på grund af vores velfærdsstat, men på trods af vores forfatning. Men de liberale frihedsrettigheder er ikke en tilfældig tilføjelse til velfærdsstaten. De er selve grundlaget.

Hvis kirken styrede vores universiteter, havde vi ikke Novo Nordisk. Hvis kvinder stadig stod hjemme ved kødgryderne, ville bruttonationalproduktet være mindre. Hvis lønmodtagerne ikke havde ret til at organisere sig, ville fattigdommen være større. Der er blevet gjort meget grin med de nye grundlovsceremonier for at modtage statsborgerskab. Men for Socialdemokratiet handler det om at bruge anledningen til at styrke vores demokratiske værdier ved at højtideligholde tilslutningen til dem. Vi kunne endda godt tænke os at gå endnu længere. Vi vil gerne beskytte friskoler mod antidemokratisk indflydelse fra Saudi-Arabien og andre steder. Det bør ikke være muligt for disse oliestater at bidrage økonomisk til danske skoler.

Punkt 4. Det vigtigste: Indvandrere vil gerne bo i Danmark, men de skal også ville bo med danskerne. Det er ikke godt, når folk klumper sig sammen i nogle bestemte boligområder og dermed sender børnene på de samme skoler. Vi socialdemokrater vil gerne bruge lovgivningen mere aktivt til at sikre en bedre beboersammensætning. Men vi kan ikke klare alt med paragraffer. Nye medborgere bliver simpelthen nødt til mere selvstændigt at blive en del af samfundslivet.

Hvis man ønsker et opdelt samfund, kan man flytte til USA. Her er det fuldstændig normalt med etnisk adskilte boligområder. Men sådan kan en velfærdsstat ikke fungere. Hvis vi skal omfordele så mange penge mellem sociale klasser, geografiske områder og aldersgrupper, bliver vi nødt til at kende hinanden. Denne sammenhængskraft behøver de ikke i New York, fordi her må enhver klare sig selv. Vilje til fællesskab på tværs af etnisk baggrund er derfor omdrejningspunktet i vores aftaler om at bekæmpe parallelsamfund. Vi socialdemokrater kunne endda godt tænke os at gå endnu længere. Vi vil gerne fordele elever på gymnasier på en måde, så skolernes elevsammensætning ikke bliver så etnisk opdelt, som det nu er tilfældet i de større byer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg hører jævnligt folk kalde integrationen fejlslagen. Sådan ser jeg personligt ikke på det. Glasset er halvt fuldt. Meget fungerer faktisk ganske udmærket. Vi kan godt håndtere indvandring og samtidig bevare vores velfærdssamfund. Men det kræver, at vi bliver mere præcise og mere kontante i vores forventninger til hinanden. Hvis vi socialdemokrater igen får lov at danne regering, vil vi styrke integrationen med udgangspunkt i disse fire forventninger.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

Henter…

I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

Henter…

Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

• 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce