Både i Hongkong og Thailand kan journalister blive straffet, hvis de dækker de konflikter, som lige nu foregår de to steder.

Asienkorrespondent: Jeg har indset, at min erfaring fra krigszoner ikke kan anvendes i forhold til den type risiko, jeg nu møder i mit arbejde

I Thailand har det indtil nu været tabu at forholde sig kritisk til kongen. Hans portræt hænger over alt i landet. Arkivfoto Claus Blok Thomsen
I Thailand har det indtil nu været tabu at forholde sig kritisk til kongen. Hans portræt hænger over alt i landet. Arkivfoto Claus Blok Thomsen
Lyt til artiklen

Pyha, det var tæt på, tænkte jeg, da jeg i 2011 sad på bagsædet af en taxa i Libyens hovedstad, Tripoli.

Politiken havde sendt et mindre hold af journalister og fotografer til landet for at dække oprøret mod Moamar Gaddafi. Vi havde arbejdet som besatte for at skildre det helvede, der udspillede sig. Vi var nogle af de første, som nåede frem til en lade lidt uden for centrum af Tripoli, hvor én gruppe i oprøret havde hævnet sig på en anden gruppe. Der var måske 30 lig inden i laden. Gerningsmændene havde forsøgt at stikke ild til den, og de fleste af ligene var omdannet til rygende skeletter.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her