Debatindlæg afPeter Norsk

Læge, dr. med. og pensioneret professor. Bosat i Houston, Texas, USA

Den danske regering, de politiske ledere, meningsdannere og eksperter har reageret fuldstændigt uansvarligt på Trumps udmelding om indtagelse af Grønland. Reaktionerne vidner om total mangel på rettidig omhu.

I hele mit 70-årige liv, har jeg aldrig mødt større uansvarlighed fra dansk politisk side

Lyt til artiklen

I foråret 2016 sad jeg i en bar i Reagan-lufthavnen i Washington, D.C. Som sædvanligt for en amerikansk bar, var der TV-skærme overalt, som ingen umiddelbart tog notits af. Pludselig skete der noget. Alle tav og kiggede med en blanding af beundring og forbavselse op på skærmene. Trump talte på en af sine mange rallies, og alle i baren hørte efter. Jeg havde aldrig set noget lignende. Alles øjne lyste op i begejstring, som om det var frelseren selv, der talte. Det var de samme begejstrede øjne, som man kan se på de gamle fotografier af Hitlers tilhængere under hans taler.

Det var et uhyggeligt syn, som gjorde et stærkt indtryk på mig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her