Debatindlæg afAnne Yde Vestergaard

Lektor

Manglen på sirener og beskyttelsesrum og en varslingsapp, der kun har navne på israelske byer, afspejler, at palæstinensiske liv ikke har samme værdi som israelske liv.

Lektor: Missiler regner ned i Israel, men palæstinensiske liv overses i mediedækningen

Lyt til artiklen

Iran sender atter missiler mod Israel, og befolkningen gennemlever igen dage og nætter med hylende sirener og brag fra nedskudte missiler. På alle nyhedskanaler fortæller udsendte journalister om, hvordan israelerne må søge dækning i beskyttelsesrum. De israelske børn er de sidste uger blevet trænet i, hvordan de skal reagere, når sirenerne lyder. Det er forfærdeligt at høre om, og det er vigtigt, at vi bliver informeret om den pris, almindelige mennesker må betale for stormagternes krigsspil. Jeg føler for den israelske civilbefolkning.

Men jeg bliver indigneret over, at vi atter engang oplever en skæv mediedækning af en akut krise i Israel og Palæstina. I de nyhedsudsendelser, jeg så på førstedagen for angrebet, hørte jeg ingen reportere nævne palæstinenserne, og der var ingen reportager fra Vestbredden, som måske ikke i samme grad var mål for missilerne, men mange af missilerne har retning mod byer på Vestbredden, og mange af de nedskudte missiler falder ned her. Jeg savner at høre om, hvordan et missilangreb opleves af den palæstinensiske befolkning, så vi også føler empati med deres rædselsdøgn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her