0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vred rapper om voldsanklager: »Min kunst og reaktionerne på den er diagnosen af et defekt demokrati. Verden er voldelig. Vestens demokrati bygger på og afhænger af vold«

Rapperen Nikoline svarer her på kritik af hendes nyeste musikvideo, hvori hun affyrer skydevåben mod billeder af fremtrædende politikere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Foto fra rapperen Nikolines nyeste video. Foto: Mathias Tegtmeier

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min musikvideo 'Flertallet er dumme' har været underlagt en debat, som viser, at der ikke er grænser for dumhed.

Mange opfatter videoen som en opfordring til vold, men (mis)opfattelser er der mange af. Det er imidlertid ikke min opgave at udlevere et facit. Der er ikke noget facit. Du kan opfatte videoen som en opfordring til vold uanset min intention. Du kan også opfatte patronerne i videoen som symbol på mine ord og se videoen som et systematisk angreb på et defekt demokrati.

Al kunst er en interaktion, der afhænger af, om den observerende kan reflektere over det, han eller hun ser. Videoen kræver noget af dig, og du får kun de svar, dine spørgsmål muliggør. Kunsten er, når alt kommer til alt, et møde med dig selv.

Det er et fascistoidt vildspor at klandre musikere for andres opfattelser og handlinger. Debatten er ikke ny. Alle samfundskritiske kunstnere lige fra danske Broby Johansen i 1922 over den amerikanske rapper Eminem til serbiske Marina Abramović er blevet anklaget for det samme. Men jeg synes, det er dødsygt og meningsløst at have banale debatter om kunstneres brug af voldelige udtryk på film, musik, malerier i stedet for at debattere det, som værkerne faktisk afslører om samfundet.

Virkelighedens vold bliver ikke reduceret ved at forbyde vold i film, litteratur og musik

Verden er voldelig. Vestens demokrati bygger på og afhænger af vold (europæisk kolonialisme, USA's afrikanske slaver osv.), og virkelighedens vold bliver ikke reduceret ved at forbyde vold i film, litteratur og musik.

Skyderierne i de københavnske gader er ikke opstået, fordi Loyal To Familia har hørt min sang 'Flertallet er dumme' for mange gange på YouTube. Det er paradoksalt og hyklerisk, når politikere vil have en musiker til at tage afstand fra vold, samtidig med at de har trukket Danmark med i USA's arabiske fiaskoer: Irak, Syrien, Libyen, Afghanistan med store civile tab til følge. Rigtige mennesker af kød og blod. Ikke bare ansigter på papir.

Det er kunstens opgave at udfordre magten. Især i en tid, hvor mange store medier reducerer den demokratiske debat til ufaktuelt, Se&Hør-sensationalistisk click-bai