0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dyrt i længden: Google og Facebooks indsamling af personlige data ligner monopoler, der kalder på regulering

Vi betaler med vores personlige oplysninger og data, og disse bliver monopoliseret på en måde, der potentielt er langt mere skadelig end nogle opskruede priser på den kommende Harry Potter-bog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Noah Berger/AP
Foto: Noah Berger/AP

AP Photo/Noah Berger

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tilbage i 2004 arbejdede jeg som onlinechef hos boghandlerkæden Bog & idé. På det tidspunkt gik vi med tanker om at opkøbe en af de daværende konkurrenter, Gad, og det førte til mange og lange snakke med de danske konkurrencemyndigheder.

I Danmark har vi nemlig en monopollov, og denne lov skal sikre, at du og jeg er borgere i et samfund, som fremmer ’en effektiv samfundsmæssig ressourceanvendelse gennem konkurrence til gavn for virksomheder og forbrugere’.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.