Debatindlæg afJoe Nielsen

Ph.D., Danmarks Meteorologiske Institut (DMI)

Forsker ved DMI: Du redder ikke klimaet ved bare at droppe bøfferne

Lyt til artiklen

Jeg sidder I en motorvejskø og ser en enlig traktor langt pokker i vold ude på en dansk mark. Det slår mig, at det i grunden er mærkeligt, at køerne, som traktoren producerer foder til, skulle belaste Jordens klima så meget, at det stort set er ligegyldigt, om jeg kører bil. Angiveligt ville afvikling af kvægdrift kunne retfærdiggøre, at jeg sidder bag rattet i en tonstung maskine, som stort set kun spiser fossilt brændsel og udsender det tiloversblevne kulstof som CO2.

Er det ikke lige lovlig belejligt at få den forærende? Altså den med, at det ikke betyder så meget, om vi kører bil eller flyver til Grækenland, hvis bare vi holder lidt igen med oksekød. Det indtryk kan man få ved for eksempel at læse Politiken 9. november 2014 i artiklen ’Hej dansker: Så stort er dit CO2-aftryk’, eller rapporten ’Miljø og økonomi’ (De Økonomiske Råd 2018).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her