Debatindlæg afElisabet Svane

Politisk analytiker

Det danske valg har fyldt pænt i de internationale medier – og egentlig ret nuanceret.

Internationale journalister spørger til Mette Frederiksen: Hvem er hun? Har hun karisma? Og hvordan udtaler man hendes navn?

Lyt til artiklen

Jeg elsker valgaftener, og det har jeg gjort, siden jeg var en lille pige hjemme i landsbyen. Hvor hele familien sad i stuen med rejemadder på bordet og øl til de voksne. Hvor onkel, der altid kom sidst, fordi han var valgtilforordnet og en stovt venstrebonde, så begejstret, som sådan en nu kan, bankede næverne sammen, hvis partiet gik frem.

Mens min far, der var konservativ, havde det lidt stramt til valgaftenerne, da vi nåede ind i 1970’erne. Der blev dannet regeringer, rynket øjenbryn eller jublet, indtil de sidste resultater var rullet over den sort-hvide fjernsynsskærm.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her