Debatindlæg afBjørn Bredal

Skribent

Stadig flere udsatte unge kommer fra stærke familier. Man er hverken beskyttet mod kriminalitet eller stofmisbrug, blot fordi folk i ens ghetto går i dyrt designertøj.

Højskoleforstander og far: Jeg bekymrer mig mindre, hvis mine børn er sammen med udsatte unge, end hvis de boltrer sig blandt de rige

Lyt til artiklenLæst op
06:28

Når mine børn bevæger sig ud i natten til weekendens fester, bekymrer det mig mindre, hvis de skal være sammen med såkaldt udsatte unge, end hvis de skal boltre sig blandt rige børn med risikable vaner. Overklassens unge er på deres egen måde stærkt ’udsatte’.

Sociale problemer er ikke de mindre bemidledes privilegium. Gruppetvang, psykisk vold og farlige stoffer kan fint florere på et gymnasium med tårnhøje forældreindkomster. Sociale problemer knyttet til høje socialklasser. En ghetto, der flyder med penge, kan skabe megen ulykke i et ungt menneskes liv. Det har jeg tænkt på i denne uge, hvor det har fremstået som problemet over alle problemer, at der findes danske gymnasier, hvor et flertal af eleverne har indvandrerbaggrund. Måske findes der værre problemer?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her