Debatindlæg afSølve Storm Falkenberg

cand.psych og ligestillingskonsulent ved Center for Magtanalyse

Vi må som samfund gøre markant mere for at stoppe offerbebrejdelse.

Ligestillingskonsulent: Vi skal stoppe med at forbinde ordet ’offer’ med ’en offermentalitet’

Lyt til artiklen

Når Pia Kjærsgaard 3. september på nationalt tv i Debatten på DR 2 håner Sofie Linde for at have en »offermentalitet«, og »se sig selv som et offer«, så har det alvorlige konsekvenser for alle personer, der er udsatte for voldsforbrydelser. Herunder afpresning, stalking, seksuel vold, psykisk vold, fysisk vold, økonomisk vold, verbale trusler og anden personfarlig kriminalitet.

I mit arbejde med vold er et af de sværeste dilemmaer, hvordan jeg taler til målgruppen. Hvad kalder jeg ’dem’? Hvilke ord kan de spejle sig i, og på en eller anden måde forene sig med i deres identitet? Ingen har lyst til at tale om sig selv som ’et offer’. De har heller ikke så ofte lyst til at kalde sig selv ’voldsudsat’ eller nødvendigvis ’en overlever’. Helst vil mennesker gerne se sig selv som komplekse individer. Altså, sig selv. Der findes ikke behagelige, pæne ord for noget, der i sig selv på ingen måde er rart eller pænt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her