0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tarek Hussein: Det er en pligt at tage vare på sine forældre og som minimum give dem noget nærvær, så de ikke rådner op i ensomhed

Det er på tide at tage de ældre ud af velfærdsstatens favn og i stedet selv udvise et minimum af omsorg for de mennesker, som har brugt store dele af deres liv på at udvise selvsamme omsorg over for dig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Tegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En kold efterårsdag sad jeg på en bænk og nød en kop kaffe. Ud af det blå kom en ældre kvinde gående med en rollator. Hun var klædt i en elegant blazer og nederdel. Hun gik rundt om bænken og hen til skraldespanden, som hun miniøst begyndte at gennemrode for flasker. Jeg tilbød at give hende en skilling, hvilket hun afviste bestemt. Hun ønskede ikke at tigge. Hun fortalte, at hun føler sig ensom og blot leder efter flasker som en anledning til at komme lidt ud, og så skader det ikke med en lille ekstra skilling.

Kort tid efter læste jeg et interview i Kristelig Dagblad med tidligere departementschef Henning Strøm, som under overskriften ’Hvem skulle have troet, at kedsomheden skulle blive min død?’ beskriver livet på et plejehjem. Den kvalmende luft, stilheden og de mange dage uden social kontakt. Han slutter interviewet med ordene: »Jeg ved jo godt, at man skal være taknemmelig for livet, men jeg vil nok sige, at jeg ikke længere er sikker på, at det er et gode at være levende. (…) Jeg vil snarere sige, at jeg føler mig mindre og mindre nysgerrig på livet«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage