Debatindlæg afJesper Olsen

Ekstern lektor i offentlig ret - formand for Transparency International Danmark

Hvis ikke anklagepunkterne lægges åbent frem, er der ingen garanti for, at man ikke bruger straffesager til at lukke munden på et kritisk folketingsmedlem.

Ekspert i offentlig ret: Jeg havde aldrig forestillet mig, at jeg skulle skrive dette debatindlæg

Lyt til artiklen

I mine mere end 20 år som underviser i statsret på Københavns Universitet er en af de bestemmelser, jeg har brugt mindst tid på, Grundlovens § 57, 1. pkt, der siger, at et medlem af Folketinget ikke kan tiltales uden samtykke fra Folketinget. ’Reglen’ er jo, at samtykke altid gives.

Jeg har dog alligevel altid dvælet et kort øjeblik ved, hvorfor der er en sådan bestemmelse. Det er ikke, fordi de folkevalgte er hævet over loven, men som garanti for, at regeringen ikke kan bruge tiltale og frihedsberøvelse som et politisk redskab mod politiske modstandere, i hvert fald ikke uden opbakning i Folketinget. Inden jeg har hastet videre i min undervisning, har jeg mindet om, at det med at tiltale og fængsle politiske modstandere jo ikke er et ukendt fænomen. Vi behøver vel bare at tage til Belarus, Moskva eller Spanien.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her