Debatindlæg afAnne Sofie Bang

Lærerstuderende

Jeg sidder i hvert fald her otte uger efter min første henvendelse og har hverken en tid hos en psykolog eller en psykiater.

Processen er så kringlet at mange giver op

Lyt til artiklen

I Danmark bryster vi os af at være verdens lykkeligste folk. Sandhedsværdien i det udsagn udfordres imidlertid af de uendelig lange ventetider i psykiatrien, det er sværere at komme igennem til end PostNords kundeservice op til juleaften.

I løbet af de seneste otte uger har jeg med mere eller mindre held forsøgt at få hjælp til mit rodede sind. Jeg har de sidste mange år været i forskellige former for behandling for depression og angst, og i februar så jeg mig nødsaget til at kontakte min læge endnu en gang. Jeg ønskede at drøfte muligheden for at starte på antidepressiv medicin for anden gang, sideløbende med samtaleterapi hos en psykolog. Det skal siges, at jeg er glad for min læge, og at jeg føler mig set og hørt. Men kvinden er aldrig større end systemet. Jeg får den nedslående besked, at hun ikke må udskrive medicin til mig, da jeg er under 25 år og derfor skal forbi en psykiater. Det bliver starten på to måneders hovedstød med et ineffektivt og bureaukratisk system, hvor ventetiden alene kan få én til at give op.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her