Gennem tre år brugte jeg al min fritid på klimaaktivisme. Efter forelæsninger skyndte jeg mig til en uendelig række af demonstrationer med alt fra 30 deltagere til 40.000. I starten virkede det, som om jeg gjorde en forskel sammen med den bevægelse, jeg var en del af. Relativt hurtigt efter, jeg var blevet aktivist, kom valget i 2019, som gav os klimaloven. Jeg husker, hvordan jeg stod hjemme hos forfatter Carsten Jensen, der havde inviteret klimaaktivister til middag. Nyheden om lovens vedtagelse tikkede ind, og vi ditchede Carsten Jensens middag til fordel for en spontan fest sammen med andre aktivister, der havde knoklet i døgndrift for at få klimaloven vedtaget. Der var fest og glade dage. Vi drak os fulde og kunne ikke stoppe med at smile. Alle flosklerne om aktivisme var rigtige. En masse motiverede mennesker, der kæmpede sammen om en sag, kunne rent faktisk påvirke lovgivningen og ændre samfundet. Sådan så det i hvert fald ud – men kun for en stund.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.