Debatindlæg afAnne Lise Andreasen

Freelance journalist og ven af ægteparret Preisler

Det giver ikke mening, at retten kræver, at en kunstner som Mariann Preisler skal have talt jurasprog til sin mand, for at han kan undgå for en dom for manddrab.

Ven af ægteparret Preisler: Mariann har næppe sagt: »Min elskede, vil du være så sød at dræbe mig?«

Lyt til artiklen

I sagen om ægteparret Preisler har det slået mig, at der har været meget fokus på brugen af ord. Igen og igen er det blevet nævnt – og det er også omtalt i referatet af retsmødet 10. januar – at anklageren lagde stor vægt på, om Mariann havde sagt, at hun ville »dræbes« og ikke bare, at hun ville »dø«. Af referatet fremgår det også, at forsvareren foreslog, at sigtelsen skulle ændres fra manddrab til den mildere »drab på begæring«.

Så ideelt set skulle Mariann have sagt: »Min elskede, ville du være så sød at dræbe mig – jeg begærer nemlig at blive dræbt«. Alt det havde Mariann så ikke sat sig ind i. Hun var kunstner, ikke jurist.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her