Debatindlæg afAske Christiansen

Elevrådsformand, Aarhus Gymnasium, Viby

Danske unge viser år for år mindre og mindre engagement i demokratiet. Det er ikke mærkeligt, når politik bliver tabuiseret på gymnasierne.

Gymnasieelev: Kære rektor. Hvorfor må disse plakater ikke hænge på vores gymnasium?

Lyt til artiklen

Tænk, at nogle stykker papir kunne vække så stor opsigt. Lærerværelset råbte vagt i gevær over, at en lille gruppe politisk engagerede elever begyndte at hænge plakater for Enhedslistens uofficielle ungdomsparti Rød-Grøn Ungdom op på gangene. Jeg ved det godt. Uha, hvor farligt! Det er i hvert fald det indtryk, jeg fik af min rektor og flere undervisere på gymnasiet.

Deres bekymring er, at skolen lige pludselig fik en politisk holdning: Tænk, hvis der nu var en forælder, der så en politisk plakat i indgangen! Så ville de jo (Gud forbyde det) tro, at den var udtryk for skolens holdning. Denne hårde reaktion går dog stik imod alt det, vi lærer i gymnasiet vedrørende vigtigheden af den demokratiske samtale. Et mangfoldigt og blomstrende politisk fællesskab på gymnasiet er nemlig til gavn for alle.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her