Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg (arkiv)
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

fornyelse. Fra Rådhuset tager Københavns borgmestre på en rejse ind i fremtiden.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.


Her er visionen for fremtidens København

I 2025 vil København ikke være til at kende. Nye bydele er skudt op, mens andre har fået nye kvaliteter. Tag med byens borgmestre på en rejse ind i fremtiden.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

2025 er der blevet 60.000 flere københavnere end i dag. Byen er vokset, men vi har undgået mange af de problemer, vi kender fra nutidens storbyer. Vi har nemlig fulgt vores ambitioner om at gøre København til en international metropol for grøn vækst og livskvalitet.

Vores rejse rundt i fremtidens København starter i Sluseholmen og Sydhavn. Sluseanlægget med dæmningen mellem Amager og Sjælland blev anlagt i begyndelsen af 1900-tallet for at regulere gennemstrømningen og vandstanden i Københavns Havn.

I 2025 er Sluseholmen ikke længere kendt som proppen i havneløbet, men som det første sted, hvor det for alvor lykkedes at få det nye København til at smelte sammen med de gamle havneanlæg. Både Sluseholmen og Teglholmen er færdigbyggede som kanalbyer, hvor der selvsagt aldrig er langt til vandet. Om sommeren er der liv ved bydelens havnebad, og på vandet er der motionister i havkajakker. Bydelens nye skole er samtidig blevet samlingssted for områdets beboere med plads til mange forskellige fritidsaktiviteter.

Da udviklingen af Sydhavn tog sin begyndelse, var området præget af dårlige forbindelser mellem Sluseholmen, Teglholmen, Havneholmen og Enghave Brygge, som udgør bydelen, samt af dårlig forbindelse til den øvrige by. Men i 2025 er det med broer lykkedes at skabe en sammenhængende bydel, ligesom området er kommet til at hænge sammen med resten af byen med broer, bedre kollektiv transport og stisystemer.

Fra Sydhavn går turen videre til det nye byområde på Carlsberg, hvis varemærke er kultur og kreative erhverv. Elefanterne, tappehallerne og de andre historiske bygninger er bevaret og er med til at give området sit særkende. Alligevel er forvandlingen markant. Det gamle industriområde er i dag en moderne, CO2-neutral bydel med slanke højhuse, der skyder i vejret og giver plads til 3.000 boliger i alle prisklasser. Ombygningen af bryggeriet har også givet plads til kulturinstitutioner og virksomheder. De kreative erhverv dominerer på grund af områdets mange kulturtilbud. Området gennemkrydses af nye stier, har god offentlig transport, intense byrum og grønne pladser. I 2025 er der ti år, til bydelen er færdigudviklet, men bydelen er allerede fuld af liv, da københavnere fra alle dele af byen lægger vejen forbi for at benytte de mange kulturtilbud.

Turen går videre til Ørestad, som er tæt på at være færdigudviklet og hjemsted for en række store virksomheder med en international profil. Virksomhederne nyder godt af, at Ørestad har byens bedste infrastruktur med metro, Øresundsforbindelse og lufthavnen lige rundt om hjørnet. Bydelen er nem at komme til, uanset om man bor på Sjælland eller i Sydsverige. Derfor er området hjemsted for mange af de virksomheder, der trækker på arbejdskraft fra begge sider af Øresund, og Ørestad udgør hjertet i Øresundsregionen.

Som nabo til de store, fredede naturarealer på Vestamager er Ørestad samtidig et attraktivt område for børnefamilier. Og ligesom der er kort til store naturoplevelser, er der heller aldrig langt til daginstitutioner, skoler og fritidstilbud. Det betyder, at børnefamilierne nemt kan få hverdagen til at hænge sammen.

I Nordhavn og Valby vil udviklingen i 2025 ikke være så langt fremme, da vi vil prioritere at gøre de andre byudviklingsområder færdige først. Men vi gør områderne klar, så vi kan tage hul på byudviklingen her, når der opstår mulighed for det. Der er tale om langsigtede satsninger.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

Forsiden