Kronik afTea Torbenfeldt Bengtsson

Børn i fængsel - observationsnoter fra USA

Lyt til artiklen

Klokken er lidt i 10 om formiddagen, og jeg mødes med tre unge socialarbejdere, der arbejder med løsladte børn og unge, foran ’The Alameda County Juvenile Justice Center’ i Californien, USA, der er en institution for børn og unge, som enten er varetægtsfængslet af politiet, har brudt deres ’parole’ (prøveløsladelse), eller som venter på at blive flyttet til afsoning.

Jeg er her som ’visiting scholar’, da jeg er på studieophold i forbindelse med afslutningen af min ph.d. i sociologi om unge i alderen 12-18 år anbragt på danske sikrede (aflåste) institutioner. I Danmark har vi de sidste ti år set en markant stigning i anbringelser af unge på sikrede afdelinger som følge af en generelt hårdere linje over for kriminalitet. En linje, som i mange år har været praktiseret i USA. Det er imidlertid ikke alene i synet på kriminalitet, at Danmark lader sig inspirere af USA. Inden for socialt arbejde er USA for tiden meget populær som forløber inden for systematiske programmer og behandlingsmetoder. Jeg er derfor spændt på at få et kig ind i, hvordan de i praksis håndterer indespærringen af børn og unge i konflikt med loven.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her