overskud. Der er plads til børn, bagage og meget andet i Christianiacyklen, som Louise Scheibel Smed her prøvekører med knap 1-årige Viola – der nu er blevet stor nok til at sidde op i ladcyklen – og 4-årige Anton.
Foto: Martin Lehmann

overskud. Der er plads til børn, bagage og meget andet i Christianiacyklen, som Louise Scheibel Smed her prøvekører med knap 1-årige Viola – der nu er blevet stor nok til at sidde op i ladcyklen – og 4-årige Anton.

Familieliv

Se børnefamiliens bedste ladcykel

Med små børn i byen er en rummelig cykel optimal. Vi guider til fem.

Familieliv

Tjek har sendt fem ladcykler til afprøvning hos en børnefamilie og i Dansk Cyklist Forbund.

Guiden her viser, hvad de fem kvalitetscykler er gode og mindre gode til. Følg guiden, og vælg selv ud fra de behov du og din familie har, lyder det samlede råd til kommende ladcykel-ejere.

For de fem cykler er af lige høj kvalitet, vurderer eksperten fra Dansk Cyklist Forbund.

I småbørnsfamilien her ender det med en Christianiamodel, fordi der er masser af plads til børn og babyer helt ned i en alder, hvor de ikke kan sidde selv - samt til indkøbsposer og babyudstyr.

Familien har en ladcykel på ønskelisten

Med to små børn og en addresse på det indre Nørrebro har Louise Scheibel Smed og Magnus Bang længe ønsket sig en ladcykel.

Når de til hverdag skal købe ind, aflevere unger i daginstitutionen eller besøge venner i nabolaget, er det praktisk med et køretøj, som ikke står tilbage for ensrettede gader eller manglen på parkeringspladser, fortæller Louise Scheibel Smed.

»Det er så fedt, at man bare kan sætte børn og lift ned i ladet og cykle af sted. Det er meget mere fleksibelt end en bil«.

GUIDE:

Efter at have prøvekørt fem ladcykler for Lørdagsliv er familien ikke i tvivl om, at Christianiacyklen er deres favorit, blot en smule overraskede.

»Jeg troede ikke, at jeg ville foretrække Christianiacyklen. Den er ikke særlig fancy i designet, og den så også tung ud ved første øjekast«, siger Louise Scheibel Smed.

Som en prærievogn med presenning Men den viste sig at være dejlig let at køre. Det var ikke noget problem at holde balancen på ujævne veje, og cyklen stod også sikkert på jorden, når børnene blev løftet op og ned fra ladet. Louise Scheibel Smed synes desuden, at Christianiacyklen ser hyggelig ud. »Når presenningen kommer på, ligner det lidt en prærievogn, og den dugger ikke så let til indvendig«. Hyggen har stor betydning, når folk vælger ladcykel, fortæller specialkonsulent i Dansk Cyklist Forbund Allan Carstensen. Det er ikke kun et transportmiddel, man køber. »For mange repræsenterer den drømmen om det gode liv. Det oser af overskud og tid, når du kommer cyklende dér med vognen fuld af unger, og det er jo attraktivt at signalere i vore dage. Så det er også det glansbillede, folk køber, når de investerer i en ladcykel«, siger han. God plads Når Christianiacyklen ender som absolut favorit hos familien, skyldes det først og fremmest, at den er rummelig. Der er plads til både babylift, børn, legekammerater og indkøbsposer. Desuden er den let og logisk at betjene uden en masse dimser, som kræver en tyk instruktionsmanual, fortæller Magnus Bang. En dag havde familien to 4-årige drenge i den og to babyer i babylifte, mens de en anden dag havde fire store højtalere og natmad til 76 personer. »I starten kan den godt føles lidt stor på vejen, men det er en vanesag. Det er lidt som at køre Volvo. Christianiacyklen er praktisk, føles sikker og ser også sådan ud«, tilføjer han.

Husk sikkerhed og seler
Hvad angår sikkerheden, betyder det dog ikke det store, om man vælger den ene eller den anden model, fortæller Allan Carstensen fra Dansk Cyklist Forbund.

»Heldigvis sker der ikke så mange ulykker med ladcyklerne. For de kører ikke så hurtigt og holder mest til i byerne, hvor der ofte er cykelstier. Og er du først uheldig at blive ramt af en bil med 120 km i timen, gør det ikke den store forskel, om du har den ene eller den anden model«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mange af de ulykker, der sker, skyldes, at vognene tipper, fortæller Allan Carstensen. Enten når de holder stille og børnene kravler om bord, eller når folk forsøger at dreje og pludselig mister balancen.



»Her gælder det om, at børnene ikke falder og slår hovedet ned i kantstenen. Så det er vigtigt, at der er nogle gode seler. Og at folk husker at bruge dem«, siger han. Christianiacyklen er ikke den eneste model, som vækker begejstring hos familien Scheibel Bang. Det gennemgående træk er, at de foretrækker de rummelige modeller. Også Kangaroocyklen ligger højt blandt cyklerne, fortæller Louise Scheibel Smed.

Praktisk og klodset
»Den har nogle rigtig fede sæder, som let glider frem og tilbage på en skinne. Den er let at ommøblere og derfor god, når der skal købes ind. Desuden er den flot i designet og sådan lidt luksusagtig at se på«.

Det er samtidig praktisk, at kalechen kan åbnes flere steder, mener hun.

Også Niholas ladcykel falder i familiens smag. Sønnen Albert på 4 år kunne uden problemer invitere en legekammerat med hjem, og der var samtidig god plads til babyliften. Desværre var sæderne ikke særlig komfortable, og alt i alt var den model, familien testede, næsten for stor og klodset.



»Hvis man skulle køre rundt med seks børn, ville den uden tvivl være fed. For det er der plads til. Men den er af samme grund lidt for bombastisk og besværlig. Jeg kunne næsten ikke komme ud af porten«, fortæller Louise Scheibel Smed, der desuden havde problemer, når hun skulle sætte sig op på sadlen.

»Her stødte min fod på en stang foran. Den sad ret højt oppe, så skoen røg af. Og det er jo ikke så smart, hvis du står midt i et vejkryds«.

Den noget mindre Triocykel fandt familien lidt problematisk at betjene.

Som en raket
»Vores søn Albert var meget tilfreds med, at den ligner en raket. Designet er flot. Men den var svær at skubbe, og kalechen var heller ikke let at håndtere, for den skulle lukkes med to hænder, når børnene var steget ud. Og det er svært, når man står med en baby på armen«, siger hun.

Mobiicyklen var ikke helt stor nok til familiens behov. Men der er flere gode ting at sige om den, blandt andet, at den er udstyret med en smart dør, så børnene selv kan gå ud og ind. Desuden er den let at styre, netop fordi den ikke er så stor.

»Der var ikke plads til en baby, et 4-årigt barn og pusletasken samtidig. Og dermed ryger lidt af pointen ved at have en ladcykel. I alt fald for os. Men det afhænger jo helt og holdent af, hvad dine behov er. Hvis du ikke behøver at kunne transportere andet end børnene og ikke har behov for at kunne handle stort ind, er den fin«, siger Louise Scheibel Smed.



Mobiicyklen fås også i en større udgave, fortæller konsulent John Schmidt fra cykel- og rehabvirksomheden Bomi, der producerer ladcyklen.

»Familien har fået en tobørnscykel til afprøvning. Og den er ikke beregnet til en babylift, men til to børn, der kan sidde selv. Familien skulle nok have haft den store firebørnsmodel. Den fås også med en bænk til to børn, og så er der også plads til en lift«, fortæller han.

God kvalitet

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Allan Carstensen fra Dansk Cyklist Forbund er de fem cykler, Lørdagsliv har prøvekørt, da også cirka lige gode. Der er ikke den store forskel på kvaliteten, vurderer han. »Det er jo nogle modeller, som mere eller mindre bliver lavet i hånden. Når vi befinder os i denne prisklasse, er det ikke sådan, at styret pludselig knækker eller teknikken ikke virker. Tingene er i orden. Det gælder for alle cyklerne«, siger han og tilføjer: »Selvfølgelig vil der med tiden komme et behov for service eller reparationer, men ingen af de tilbagemeldinger, vi har fået, tyder på, at den ene model i den sammenhæng er bedre end den anden. Så det gælder helt og holdent om at finde ud af, hvad man skal bruge cyklen til«.



Modtag aktuelle guides og nyheder om penge, sundhed og meget mere med tjek.dks nyhedsbrev.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce