0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En ny bevægelse har rejst sig i dansk teater. Og den kræver handling

Teaterbranchen vil være grøn og bæredygtig. Men kan man det, hvis man konstant skifter scenografi og kostumer og i øvrigt er afhængig af kolossale mængder strøm?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Danske teatre har længe lavet forestillinger, der har opfordret publikum til at gøre noget ved klimakrisen, men hvordan ser det egentlig ud med teaterbranchens eget klimaaftryk? Mange scenografier ryger direkte i containeren, så snart spilleperioden er forbi, og sceneteknikken kræver store mængder strøm. En ny bevægelse har rejst sig i dansk teater, og den kræver handling.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Teater om klimakrisen er sådan set ikke nogen ny ting. Faktisk kan man hævde, at det går mindst 2.500 år tilbage.

Tag bare den antikke græske tragediedigter Aischylos’ klassiske stykke om Prometheus, der trodser gudernes vilje og giver ilden, altså selve grundlaget for den menneskelige civilisation, til menneskene. Han bliver straffet af Zeus, som lænker ham nøgen til en klippe og lader en ørn flå leveren ud af maven på ham – hver eneste dag, om og om igen.