Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Brændstof til international transport af danske skibe udleder den største mængde drivhusgas.
Foto: Stine Bidstrup

Brændstof til international transport af danske skibe udleder den største mængde drivhusgas.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny opgørelse kortlægger Danmarks CO2-udslip: Danske skibe i udlandet udleder den største mængde drivhusgasser

Inden for for landets grænser er det dog landbrug, der er den største synder. Det er helt tydeligt, at Danmark ikke er på rette vej, hvis vi skal opnå målene i Paris-aftale, mener direktøren i Det Økologiske Råd.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er hverken danskernes forkærlighed for kød eller hang til eksotiske rejser, der sviner mest på klimabarometret, men derimod danske containerskibe i udlandet, der blandt andre internationalle transportformer står for 42 procent af vores samlede udledning af drivhusgasser.

Det viser nye tal fra 2017 offentliggjort af Danmarks Statistik.

Det er især brændstof brugt til international transport af danske skibe, der udleder den største mængde drivhusgas - men også fly og lastbiler er blandt de store syndere.

Direktør i miljøorganisationen Det Økologiske Råd Claus Ekman er ikke overrasket over, hvor stor en andel international transport udgør af de udledte drivhusgasser fra danske økonomiske aktiviteter.

»Vi har en ret stor shippingsektor i Danmark. Så det er ikke noget nyt. Det har man kunne se i statistikken i årevis«, siger han.

Og det er ikke en udvikling, der er nem at ændre på.

»Det er en sektor, hvor CO2-reduktionen er enormt vanskelig, fordi der ikke findes nogle gode alternative teknologier, der kan drive de her skibe fremad uden flydende brændstof«, siger Claus Ekman.

Det danskejede transportgigant Mærsk kom dog med en udmelding onsdag om, at de i 2050 ville være CO2 neutrale. Det kræver, at der skal udvikles ny teknologi, der erstatter de nuværende løsninger, som er afhængig af olie - og så skal det kunne betales.

Det er klart positivt, at verdens største shippinggruppe går ud med en sådan målsætning, mener Claus Ekman.

»Det er en meget markant udmelding, og vi ser nu noget bevægelse i den sektor, som vi ikke har set før. Men det er klart, at vi stadig har rigtig travlt, og der skal meget til, hvis vi skal opnå målene i Paris-aftalen fra 2015, hvor FN-landene lovede hinanden, at de ville begrænse den globale opvarmning til et godt stykke under 2 grader og stræbe efter 1,5 grad«, siger han.

Landbrug er den store synder inden for landets grænser

Inden for de danske grænser er det landbrug, skovbrug, fiskeri og råstofudvinding, der udleder de største mængder drivhusgasser - hele 16 procent stammer herfra.


Forsyningsvirksomheder følger trop med 13 procent ud af alle de danske økonomiske aktiviteter, der giver drivhusgasudslip. Dernæst følger danske husholdninger med 9 procent, handel og transport eksklusiv international transport med syv procent, industri med syv procent og til sidst øvrige brancher med tre procent.

Det kan lyde voldsomt, men danskernes udslip lægger lige over gennemsnittet i EU. Det vurderes ud fra en international opgørelse for 2014 over udslip per indbygger.

Det er dog en mangelfuld opgørelse, mener direktøren i Det Økologiske Råd.

»Den ser ikke på de drivhusgas-udledninger, der er forbundet med vores forbrug af importerede varer. Hvis opgørelsen havde taget det med, ville grafen have ligget langt højere. Hvis man kigger på import og eksport af varer og vores forbrug, så ligger vi langt højere per indbygger end EU-gennemsnittet«, forklarer Claus Ekman.

Selvom udledning af drivhusgasser er faldende i Danmark, så er begrænsningen af CO2 ikke god nok, mener han.

»Det er helt tydeligt, at vi ikke er på den rette vej i forhold til at løfte vores del af Paris-aftalen. Så selvom statistikkerne går den rigtige vej, så er det er ikke tilstrækkeligt, hvis vi vil holde den globale opvarmning på 1,5 grad«, siger han.

Hvordan skal Danmark handle, hvis det skal blive bedre?

»Vi skal gå meget voldsommere til værks, når det kommer til energisektoren, til landbrugssektoren og til transportsektoren. Og i forhold til danskernes forbrug, men det er vanskeligere at regulere, men der ligger store CO2 besparelser i udlandet, hvis vi formår at forbruge på en anden måde, end vi gør i dag«, afslutter Claus Ekman.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Strassbourg - EU - Parlament - Parliament - Europa - afstemning - Vote - Portræt - Reportage (ikke Brussel)

    På søndag har du chancen for at sætte dit eget lille personlige præg på, hvordan EU i fremtiden skal tackle nogle af Danmarks og klodens helt store udfordringer. Men hvor mange af de beslutninger, som lægger rammerne for vores hverdag, træffes egentlig i Bruxelles?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

Forsiden