Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Henry Nicholls/Ritzau Scanpix

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny undersøgelse fra BBC: Briterne ved ikke, hvornår influencere er betalte for at reklamere

Herhjemme mener de største influencere og deres agentbureauer, at reklameloven er forældet, og at folk sagtens kan finde ud af, hvad der er betalt indhold. En ny undersøgelse viser, at det i hvert fald ikke er tilfældet i England.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Influencere. Britiske BBC Radio 4 har spurgt flere end 1.000 forbrugere om deres forhold til influencere og måden, de gør opmærksom på, at et opslag, et billede eller en video i virkeligheden er betalt reklame.

Og resultatet er klart.

Således siger 82 procent af de adspurgte, at de ikke altid synes, det er tydeligt, hvornår en influencer er blevet betalt for at promovere et produkt. Undersøgelsen viser i samme stil, at 54 procent af de 18-34-årige forbrugere af specifikt skønhedsprodukter og makeup er blevet påvirket af influencere. Derfor er det heller ikke underligt, at skønhedsindustrien ifølge BBC bruger influencere som aldrig før.

Undersøgelsen er lavet af analysefirmaet Savvy Marketing, og analytiker Alastair Lockhart siger, at de britiske forbrugere ellers »tenderer til at være ret så kloge, når de vurderer, hvor meget de skal stole på en influencers anbefalinger«.

»Men vores undersøgelse viser så, at det ikke altid er tydeligt. Og specielt en masse unge mennesker bliver påvirket af influencernes forslag«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden