Influencere. Britiske BBC Radio 4 har spurgt flere end 1.000 forbrugere om deres forhold til influencere og måden, de gør opmærksom på, at et opslag, et billede eller en video i virkeligheden er betalt reklame.
Og resultatet er klart.
Således siger 82 procent af de adspurgte, at de ikke altid synes, det er tydeligt, hvornår en influencer er blevet betalt for at promovere et produkt. Undersøgelsen viser i samme stil, at 54 procent af de 18-34-årige forbrugere af specifikt skønhedsprodukter og makeup er blevet påvirket af influencere. Derfor er det heller ikke underligt, at skønhedsindustrien ifølge BBC bruger influencere som aldrig før.
Undersøgelsen er lavet af analysefirmaet Savvy Marketing, og analytiker Alastair Lockhart siger, at de britiske forbrugere ellers »tenderer til at være ret så kloge, når de vurderer, hvor meget de skal stole på en influencers anbefalinger«.
»Men vores undersøgelse viser så, at det ikke altid er tydeligt. Og specielt en masse unge mennesker bliver påvirket af influencernes forslag«, siger han.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter