0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad er rigtig jazz? Han plejede at slås med Miles Davis. Forleden gav han en respektindgydende koncert i København

Niveauet var fantastisk, da trompetisten Wynton Marsalis rundede Koncerthuset med sit elite-bigband fra Manhattan for at vise, at rigtig jazz er swing og bebop.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mikkel Hørlyck
Foto: Mikkel Hørlyck

Wynton Marsalis (øverst til venstre) og medlemmer af hans Jazz at Lincoln Center Orchestra fotograferet i DR Koncerthuset.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et skarpt bigband bestående af 14 mænd og en kvinde. Impeccably dressed, som det hedder på engelsk, når der ikke er en finger at sætte på tøjet. Ens slips til mændene. Ens jakkesæt. Ens brune sko.​​​

Orkestret fra Jazz at Lincoln Center bor til daglig dør om dør med internationale klassiske musikinstitutioner som Metropolitan-operaen og New York-filharmonikerne på Manhattan i New York. De har en mission om at præsentere amerikansk jazz på excellent niveau, og mandag aften i DR Koncerthuset var oplevelsen, at Danmark nærmest havde besøg af USA’s officielle jazzorkester.

Vi fik amerikansk jazzhistorie realiseret af 15 topprofessionelle musikere, som, hvad det spilletekniske niveau angik, var lige så umulige at udsætte noget på som på deres jakkesæt. Der var virkelig ikke noget at klage over, hvad udførelsen angik. Jo, en enkelt mikrofon virkede ikke, så en af de fem tjekkede saxofonister var i begyndelsen ikke til at høre, når han skiftede til lige så blæret spil på tværfløjte.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere