0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er helt berettiget, at Politiken har fået tæsk for at lade redaktør køre rundt i gratis Tesla

Danske mediers journalistiske arbejde inficeres stadig mere af kommercielle interesser, skriver Søren Schultz Jørgensen i denne mediekommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
David Zalubowski/Ritzau Scanpix
Foto: David Zalubowski/Ritzau Scanpix

Politiken har fået kritik for at bringe en artikel, hvor avisens politiske redaktør kører rundt i en Tesla, der er stillet gratis til rådighed af firmaet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Politiken har i de seneste uger fået gevaldige tæsk for at lade elbilgiganten Tesla stille en bil til rådighed til en reportageferietur for avisens politiske redaktør og hans familie rundt i sommerlandet.

Kritikken er blevet fremført i TV 2 News, P1, Medietrends og Information. Og den er helt berettiget: Hvor smart er det lige at lade en amerikansk virksomhed, der har stærke interesser i at påvirke dansk klima-, miljø- og energipolitik, give den politiske redaktør special treatment?

Ikke særlig smart, nej. Så selv om Politiken faktisk har fulgt egne forskrifter for rejsestoffet og åbent fortalt læserne, at turen var sponseret fra start til slut, valgte chefredaktør Christian Jensen efter nogle dages vægelsind at beklage, at artiklen var blevet bragt. Meget fornuftigt. For selvfølgelig må en seriøs avis bruge effektiv pletrens, når den beskyldes for luderjournalistik – altså at kommercielle eller politiske aktører kan købe sig til positiv omtale i det journalistiske stof.