Politiken har i de seneste uger fået gevaldige tæsk for at lade elbilgiganten Tesla stille en bil til rådighed til en reportageferietur for avisens politiske redaktør og hans familie rundt i sommerlandet.
Kritikken er blevet fremført i TV 2 News, P1, Medietrends og Information. Og den er helt berettiget: Hvor smart er det lige at lade en amerikansk virksomhed, der har stærke interesser i at påvirke dansk klima-, miljø- og energipolitik, give den politiske redaktør special treatment?
Ikke særlig smart, nej. Så selv om Politiken faktisk har fulgt egne forskrifter for rejsestoffet og åbent fortalt læserne, at turen var sponseret fra start til slut, valgte chefredaktør Christian Jensen efter nogle dages vægelsind at beklage, at artiklen var blevet bragt. Meget fornuftigt. For selvfølgelig må en seriøs avis bruge effektiv pletrens, når den beskyldes for luderjournalistik – altså at kommercielle eller politiske aktører kan købe sig til positiv omtale i det journalistiske stof.
Sagen er banal og set i tusindvis af varianter i den danske mediebranche gennem årene. Man kunne have forbigået den i tavshed, hvis ikke den var så forbandet illustrativ – for hele mediebranchen. Den viser nemlig, at journalistikkens højt besungne ideal om, at der skal være vandtætte skotter mellem et medies redaktionelle indhold og dets forretningsmæssige aktiviteter, mest er – ja – et ideal. Og et stadig mere uopnåeligt et af slagsen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind