Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

I sin ellers professionelt gennemførte spændingsroman kniber det for Christian Mørk at gøre det klart, hvorfor hovedpersonen forbliver forelsket i kvinden, der ydmyger ham konstant.
Arkivfoto: Ditte Valente

I sin ellers professionelt gennemførte spændingsroman kniber det for Christian Mørk at gøre det klart, hvorfor hovedpersonen forbliver forelsket i kvinden, der ydmyger ham konstant.

Bøger

Anmeldelse: Christian Mørks fortælling om en forelsket fantast er lige lovligt postulerende

Der er fart over feltet i Christian Mørks nye spændingsroman; men det er svært at tro på det kærlighedsdrama, der er omdrejningspunktet.

Bøger

Andreas Jørgensen er en 41-årig dansk krimiforfatter, der bor i New York. Her møder han tilfældigt den ni år yngre irske kollega Kris Power, der har succes med sine hårdkogte krimier, godt hjulpet på vej af »sit offentlige image som ung krimiforfatter i læderjakke og med det særlige sidelæns blik, som øjenskyggen gjorde til forfatterporno, der lige netop ikke gik over stregen, bare næsten, selv når der ikke var noget kamera i nærheden«. Men bag hendes selviscenesættelse mener Andreas at ane, at hun ikke selv er en af de »stenhårde kvinder«, hun skriver om.

Han forelsker sig på stedet og springer til, da hun foreslår, at han kommer til Irland på det forfatterrefugium, hun har lejet sig ind på. Her erfarer han, at hun har diagnosen cyklotoni, dvs. lider af ekstreme humørsvingninger. Han erfarer også, at Nora Broy, som hun rigtigt hedder, ydmyger ham, ikke overholder aftaler, lyver konstant. Det viser sig, at hun er gift, men ligger i skilsmisse – siger hun. Med sin kold-varm-teknik skiftevis nærmer og afviser hun Andreas, der opdager, at »det tændte ham at blive frastødt«. Det er Kris Power, han er fascineret af, men det er Nora, han vil finde ind til.

Kan Andreas redde den komplicerede arbejderpige fra Dublin og succesforfatter, hvis »violette blik« han er så forført af, fra sig selv?

Om Christian Mørk udstyrer Andreas med et frelserkompleks, skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald er hans hovedperson en forelsket fantast med et tilsyneladende umuligt projekt, der fører ham ud på mange irske veje og vildveje i den hæsblæsende roman.

Selv er Andreas på hælene. Ikke den store succes med sine to bøger, og hans penge er ved at slippe op. Efter alle Noras manipulationer forsøger han at ændre rollefordelingen ved at tage sagen i egen hånd. Han forsøger at komme tæt på hende ved at undersøge hendes fortid og under dække af et andet navn tage kontakt til hendes mor, søster og en veninde og føres efterhånden ind i et spind af omfattende begivenheder, der indbefatter vold, bilafbrændinger og meget andet.

Andreas kommer på den idé at skrive en roman om hele deres voldsomme historie. Det synes hans forlægger lyder godt, dvs. salgbart. Romanen skal hedde ’Kujonen’. Det er så den historie, vi læser.

En af hans meddelere spørger ham, om han vil hævne sig på Nora. Måske, men »egentlig vil jeg bare have hende til at elske mig igen. Lyder det åndssvagt?«.

Ja, det gør det faktisk, for man forstår aldrig, hvorfor Andreas vedbliver at være så vild efter denne kvinde, der for at beskytte sig selv både har fået ham udlagt som flugtbilist og anklaget ham for voldtægt. At hun tilsyneladende er i stand til at fordreje hovedet på enhver mand, forbliver et postulat, men det er den præmis, som læseren må godtage, hvis man vil lade sig underholde af Christian Mørks roman.

Han skriver godt til, er fuld af indfald, effekter og melodrama, Brooklyn-billeder og irsk lokalkolorit, og han kan få det hele til at bevæge sig med raketfart i sin professionelt gennemførte spændingsroman. Men det havde hjulpet gevaldigt, hvis man havde kunnet tro lidt mere på Nora/Kris Power, der tager magten fra både hans hovedperson og og forfatteren selv.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce